Pár tipov, ako prežiť zdravo aj tie náročnejšie dni

Tento týždeň začínam brigádovať. O dva týždne mi začína semester. Do toho chcem stíhať písať diplomku, písať články, pravidelne športovať, sem – tam prečítať nejakú knihu, tráviť čas s ľuďmi, ktorých mám rada. Zároveň si však chcem udržať svoj „zdravý režim“ a nezblázniť sa z toho. Máte to podobne?

Možno vám začína škola rovnako ako mne, možno pracujete a nezastavili ste sa celé leto. Tak či tak, verím, že oceníte pár tipov, ktoré vás postrčia tým správnym smerom k udržaniu si správnych návykov aj v tých najvyťaženejších dňoch.

Aby bolo jasno, všetko, čo napíšem, robievam bežne ja 😉 Neznamená to však, že to musí vyhovovať každému jednému z vás. Niekto si ten budík proste nenastaví a cez to nejde vlak. A niekto ďalší si ani za svet nebude viesť diár. Všetci si musíme nájsť to svoje.

Ako to teda robím ja?

Plánujte

…všetko. Aspoň orientačne. A ideálne bude, keď si tie plány niekde zapíšete:

  • do diára
  • do mobilu (poznámky, kalendár, apky od výmyslu sveta)
  • na akýkoľvek zdrap papiera

Ako sa to hovorí? „Kto je pripravený, nie je prekvapený.“ Otrepaná fráza, ale má niečo do seba. Keď si dopredu premyslíte nadchádzajúci deň, pripomeniete si, čo všetko vás čaká, ľahšie si svoj čas zorganizujete. Budete vedieť napríklad to…

  • Či bude čas skočiť niekam na obed. Alebo bude lepšie zbaliť obed do krabičky?
  • Či bude možnosť kúpiť si niekde vhodnú desiatu. Alebo aj tú si radšej zbaliť už doma?
  • Kedy bude čas na trošku pohybu. Ráno, ešte pred začiatkom náročného dňa? Alebo bude cez deň nejaká dlhšia pauza?
  • Kde bude šanca urobiť pár krokov navyše. Bude čas vystúpiť o niekoľko zastávok skôr? Alebo si strihnete prechádzku z práce/ zo školy domov?

A mohla by som pokračovať. Plánovanie dopredu naozaj pomáha a časom si na to tak zvyknete, že to budete robiť automaticky. Predstavíme si (imaginárny) príklad môjho bežného dňa.

Je nedeľa a v pondelok ma čaká dlhý deň. Od 9 do 12 škola a od 13 do 18 práca. V škole takmer štyri hodiny nonstop, v práci tiež, medzitým hodina času, polovica z toho strávená v MHD. Čo s tým? Ako to naplánujem?

  • Chcem si ísť zacvičiť. Pôjdem ráno na siedmu, lebo viem, že večer budem unavená.
  • Desiatu nestihnem kúpiť, tak si ráno hodím do tašky jogurt a jablko.
  • Za pol hodinu asi menzu nestihnem, preto si radšej v nedeľu večer zbalím obed do krabičky.
  • V práci bude polhodinová pauza, olovrant si niekde kúpim, to dopredu riešiť nemusím.
  • Po práci si plánujem pol hodinovú prechádzku domov.
  • Prídem domov, dám si večeru a do cca 22 sa môžem venovať ďalším veciam. Chvíľu si budem robiť veci do školy, potom napíšem niečo na blog, potom si otvorím knihu.

To by sme mali príklad toho, ako premýšľam, keď viem, že ďalší deň bude nabitý. Nič svetoborné, ale zrazu ste pripravení na tie náročnejšie chvíľky dňa a zároveň sa vám zdá, že voľný čas sa v iných častiach dňa objavuje skoro sám.

Čo so stravou?

Nikomu neradím počítať si energetický príjem, ani vláčiť so sebou predpripravené všetky denné jedlá. Tak či tak sa však dá vopred premyslieť veľa vecí a tak udržať svoju stravu pod kontrolou.

  • Všetko začína nákupom. Máte jeden – dva dni, kedy môžete poriadne nakúpiť? Využite ich a zabezpečte sa na celý týždeň. Nech sa nestane, že už v stredu ráno vám popraje dobré ráno prázdna chladnička a zvyšok týždňa budete jesť to, čo vám príde pod ruku.
  • Stíhate každý deň poriadne obedy v jedálni/ reštaurácii? To je dobre (už len dobre vybrať 😉 ). Nestíhate? Navarte si dopredu a šup s tým do tašky. Niekomu vyhovuje variť cez víkend na celý týždeň, niekomu niekoľkokrát v priebehu týždňa. Je to na vás.
  • Určite máte potraviny, ktoré zvyknete v rušných dňoch (keby len v tých, však?) prokrastinovať. Zeleninu a ovocie, strukoviny, orechy… Aj tie si pripravte dopredu. Ja si zvyknem nakrájať zeleninu do chladničky a potom ju iba vyberám a hádžem do hrnca/ na panvicu… Keby som to nerobila, väčšinu času by som pravdepodobne z lenivosti jedla iba rajčiny a papriku. Tiež si dopredu varím strukoviny. Mám uvarené množstvo na 3-4 porcie a keďže sú už hotové, nemám výhovorku, prečo ich nezjesť.
  • Myslite nielen na obedy, ale aj na ostatné jedlá dňa. Jedávate desiatu/ olovrant, ale nebudete mať čas si ju kúpiť? Zoberte si niečo z domu. Pár tipov máme v tomto článku. Budete mať tak vyťažený program, že nebude poriadne čas si tú desiatu zjesť? A čo tak ju prispôsobiť podmienkam? Urobte si napríklad smoothie. Jogurt, vločky, ovocie, orechy  a vodu dajte do mixéru a potom to jednoducho vypite. Dobrá varianta, keď nie je čas na chvíľu vydýchnuť a normálne sa najesť.

Pohyb nezanedbávame

„Nemám čas cvičiť“. Také poznáme. Ale naozaj tam ten čas nie je? Ani trocha? Veď viete, ako to je… aj málo je lepšie ako nič.

Plánovanie je aj v tomto prípade základom úspechu. Keď nie ste zvyknutí na pravidelný šport, väčšinou si nestačí povedať, že „budem cvičiť trikrát týždenne“. Môže sa totiž veľmi dobre stať, že prvýkrát bude v piatok. Veď predsa druhý a tretí bude cez víkend, no nie? Ale potom príde iný program, ozve sa svalovka, škriatok v hlave prehovorí „v neděli se nedělá“ a je po paráde.

  • Či už máte časový rozvrh každý týždeň podobný, alebo úplne odlišný, vždy si dopredu premyslite, ktoré dni by sa dali využiť na nejakú športovú aktivitu.
  • Nemáte cez deň čas? Privstaňte si. Verte mi, aj na to sa dá zvyknúť. A nakoniec si to aj obľúbite a nebudete chcieť inak. Ráno využite na beh, domáce cvičenie, plávanie, posilňovňu, prechádzku do práce, jogu…hocičo.
  • Keď nie ráno, naplánujte si to na hocijaký iný čas dňa. Aj 1-2 kilometre chôdze počas prestávky v práci sú fajn. Aj 20 minút jogy pred spaním sa počíta.
  • Keď sa musíte do pohybu nútiť, zaplaťte si lekcie. To vás prinúti zmobilizovať všetku energiu a predsa si to len ísť odcvičiť.
  • Nie sú financie/ čas/ možnosti na žiadne lekcie, plaváreň, posilňovňu? Ani doma to nemá chybu. 20 minút 3x týždenne môže robiť zázraky. Na internete je nespočetné množstvo videí, podľa ktorých možno cvičiť.
  • Chôdza, chôdza, chôdza. Z práce, do práce, vystúpiť o niekoľko zastávok skôr. Pár minút niekoľkokrát denne a hneď máte na konte pár kilometrov.
  • Nájdite si parťáka, ktorý vás trošku popoženie.

A zlaté pravidlo: ROBTE TO, ČO VÁS BAVÍ. Nútiť sa do niečoho, čo z duše nenávidíte, je zbytočné. Áno, môže sa stať, že si aktivitu obľúbite, ale je tam veľká šanca, že si ňou pravidelný pohyb ešte viac znechutíte.

Robte to, čo vás baví a robte to úmerne vašim schopnostiam. A nezabúdajte, že spánok a oddych sú rovnako dôležité ako všetko ostatné. Myslite na to! Ja sa priznám, že si musím pravidelne pripomínať, že potrebujem 7-8 hodín spánku. Inak by som bola schopná sa prekonať, vstávať každý deň po 5 – 6 hodinách (čo mne proste nestačí), až by som sa z toho po niekoľkých dňoch zložila.

Držím palce v zvládaní náročných dní!

Z.

P.S. Máte aj vy nejaké osvedčené triky?

 

 

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s