POTRAVINOVÁ PYRAMÍDA a ako ju využiť

Dosť by ma zaujímalo, čo si tak človek-laik väčšinou predstaví, keď sa povie potravinová pyramída. Ja už som výživou tak zmagorená, že si idem oči vyočiť, keď sa spomenie tento termín a niekto zahlási, že netuší, o čom je reč. Potom sa ale hneď imaginárne prefackám a pripomeniem si, že to len ja žijem vo svojej výživovej bubline a takéto veci sa asi všeobecne nevedia. No ale každopádne, budem rada, keď mi do komentárov napíšete, či ste mali doteraz predstavu o tom, o čo sa jedná 😉

Čo je potravinová pyramída?

V skratke pre tých, ktorí nemali predstavu – potravinová pyramída je graficky znázornené výživové odporúčanie. Alebo skôr súbor niekoľkých odporúčaní. Hovorí o pestrosti, skladbe stravy, počte a veľkosti porcií… Obrázok pyramídy rozdelený na niekoľko poschodí, z ktorého každé obsahuje nejakú potravinovú skupinu/ skupiny. Čím nižšie sa potravinová skupina v pyramíde nachádza, tým častejšie by sa v priebehu  dňa mala objavovať v našom jedálničku.

Narazíte na nespočetné množstvo vyhotovení. Tie oficiálne, schválené nejakou autoritou (napr. v ČR Ministerstvom zdravotníctva) a neoficiálne, vytvárané rôznymi ďalšími organizáciami (napr. pyramída Fóra zdravej výživy). Môžete tiež naraziť na pyramídu nejakého alternatívneho výživového smeru, napríklad vegánsku.

Ale teraz hlavne o tej „našej“. Našej v úvodzovkách, lebo Slovensko nemá oficiálnu pyramídu, preto sa budeme musieť uspokojiť s Českou.

Potravinová pyramída ČR

 

pyramidapotravinova
Oficiálna pyramída Ministerstva zdravotnictví ČR z roku 2005

Pyramída má štyri poschodia, pričom druhé a tretie poschodie sú ešte rozdelené:

  1. poschodie: obilniny a výrobky z nich
  2. poschodie: zelenina a ovocie
  3. poschodie: mlieko a mliečne výrobky; mäso, ryby, vajcia, strukoviny
  4. poschodie: soľ, tuky, cukry (potraviny používané najmä na dochucovanie pokrmov)

Určite si všímate, že toto znázornenie má pár nedokonalostí, minimálne z grafickej stránky. Update by neuškodil, to je pravda. Trošku ju vynoviť, navrhnúť modernejší dizajn, aby bola pre ľudí lákavejšia. Pozorné očko si tiež všimne, že nám tam chýba pitný režim. Je dôležitý a do komplexného výživového odporúčania rozhodne patrí. Že je pyramída staršieho rázu vidno z toho, že úplne zabúda na orechy, semená apod. a zanedbáva rozdelenie tukov na tie „lepšie“ a „horšie“ (rozumej nenasýtené a nasýtené). Strčiť ich všetky spolu do jedného vreca a hodiť ich do toho malého okienka hore nie je vôbec ideálne.

Snáď raz príde k tomu, že bude schválená novšia verzia. Dovtedy si však musíme vystačiť aj so starou. Veď koniec – koncov, to najpodstatnejšie obsahuje. Vidíme z nej, že základom stravy by mali byť obilniny, čiže zdroj komplexných sacharidov, v závese hneď zelenina a ovocie. Potom by sme si mali dopriať približne rovnaké množstvo mliečnych výrobkov a mäsa/ rýb/ strukovín.

Teraz si asi hovoríte, že obrázok pyramídy plný nahádzaných potravín vám predsa nepovie, koľko si čoho naložiť. Najvyšší čas ukázať doplnenie o porciách.

pyramidab

V obdĺžniku vpravo hore je uvedený počet porcií z každej potravinovej skupiny, ktoré by sme si mali ideálne za deň dopriať. Čiže 3-6 porcií obilnín/ výrobkov z nich, 3-5 porcií zeleniny, 2-3 porcie mliečnych výrobkov atď. Už niekoľkokrát som narazila na to, ako sa hovorí, že potravinová pyramída už neplatí, pretože nezohľadňuje individuálne potreby. Čo je ale trošku nezmysel, keďže rozmedzie porcií je uvedené práve preto, aby si každý mohol prispôsobiť príjem svojim potrebám. Je jasné, že pani v prechode zatvorená celé dni v kancelárii nepotrebuje toľko, čo mladý bežec trénujúci na maratón. Ide ale o to, že podiel jednotlivých potravinových skupín v jedálničku zostane u jedného aj druhého podobný, aj keď budú mať odlišné množstvo porcií.

Jasné, niekto môže namietať, že pyramída zabúda na ľudí s obmedzeniami, ktorí nemajú na výber a musia sa určitým potravinám vyhýbať. Čo je pravda. Ale je to tak v poriadku. Takí ľudia musia mať špecifickú stravu. Nie je šanca, aby nejaké všeobecné odporúčanie určené ako prevencia pokrylo všetky možné diéty a obmedzenia. A to potravinová pyramída je. Odporúčanie pre širokú verejnosť s cieľom prevencie a udržania si dobrého zdravia.

Ale ešte späť k porciám. Nie je krajec chleba ako krajec chleba a preto sú pri každej skupine potravín uvedené jednotlivé príklady potravín a hmotnosti, ktoré predstavujú približne jednu porciu. Napríklad 100 g banánu alebo 60 g krajec chleba je považovaný za jednu porciu (to neznamená, že si nemôžete dať celý banán 😉 … ale keď máte nejaký väčší kus, povedzme 160 g, je to skrátka viac ako jedna porcia ovocia a treba to zohľadniť).

Myslím si, že predstavu o tom, s čím pracuje potravinová pyramída, ako je to so zastúpením potravinových skupín a množstvom/ veľkosťami porcií už máte. Otázka je, ako ju využiť v praxi.

Možnosťou  je určite plánovanie jedálnička podľa pyramídy. Premyslieť a naplánovať si, koľko porcií si z tej a tej skupiny potravín doprajete. Síce pekné a dôsledné riešenie, ale neverím, že by ste sa do toho hrnuli z nadšením. Sympatickejšie je kontrolovanie v priebehu, prípadne na konci dňa, či ste ako-tak splnili odporúčania. A na to existuje jedna veľmi jednoduchá metóda.

A vlastne, viete čo? Vytiahnite papier a pero a môžete hneď začať. Zaberie to minimum času 😉

Ako mi pomôže v bežnom živote?

Tak, že sa zahráš a budeš si zapisovať čiarky do pyramídy. 1 čiarka = 1 porcia

Nakresli si pyramídu.

pyramida

Keď potrebuješ, nakresli si vedľa aj túto.

Snímka

Už sa len rozpamätávaj, čo všetko si cez deň mal/ a a rob čiarky.

  • 1 porcia cestovín (podľa pyramídy 125 g uvarených) je čiarka na prvom poschodí
  • 1 jogurt je čiarka na treťom poschodí vľavo
  • 1 porcia mäsa (tiež cca 125 g) je čiarka na treťom poschodí vpravo
  • 1 mrkva je čiarka v „oddelení“ zeleniny
  • a tak ďalej 🙂
  • poznámka pod čiarou: Sladkosti a všelijaké podobné somarinky nečiarkujte. Myslite na to, že tie sú mimo „základnej kostry“ správnej stravy.

Nakoniec to bude vyzerať nejak takto:

Snímka

…čiarky by mohli predstavovať napríklad toto:

 

Snímka

 

A tramtadadá, zhruba viete, ako ste na tom so zložením stravy a zastúpením jednotlivých skupín potravín. Skúste to sem tam zopakovať a možno odhalíte nejaké nedostatky 😉

Verím, že to k pyramíde takto v skratke stačilo a bude to pre vás aj niečím prínosné! Budem rada, keď napíšete, či ste čiarkovali 😉

Z.

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s