Svačiny do pěti minut

V rámci správného stravování se snažíme, aby byl náš jídelníček dostatečně pestrý. Když se nám tohle podaří během hlavních jídel, u svačinek máme tendence to příliš neřešit. Většinou skončíme u jablka a jogurtu, případně sáhneme po nějaké tyčince nebo sušence. Není to tak? Jak to ale udělat, abychom svačili více pestře a přitom přípravou nezabili mnoho času?

Pro inspiraci jsme se Zuzkou daly dohromady několik kombinací 🙂 Převážně jsou to příklady potravin, které nevyžadují moc péče, můžete je prostě sbalit a utíkat. Zbytek jsou opravdu rychlovky v podobě „zamíchám a mám hotovo“. A protože každý máme jiné chuťové preference, připravily jsme jak sladké, tak slané varianty 🙂

 

Obložené pečivo na desiatu poznáme všetci ešte z čias, keď nám ho chystali maminky do školy. Ale neexistuje iba varianta chlebu so šunkou a syrom. Možností ako si ho spestriť máme omnoho viac. Na fotke je bagetka s avokádom, bazalkovým tofu a camembertom light. Na natretie môžeme využiť hocičo od Lučiny, cez rastlinné pomazánky, maslo, margarín, ricottu až po avokádovú či inú domácu nátierku. Ďalej môžme okrem typického plátkového syru a šunky pridať Mozzarellu, údeného lososa, cottage, rôzne príchute tofu… Môžme tiež zmiešať spomenuté ingrediencie dohromady a urobiť si z nich nátierku. A nezabudnúť na zeleninu!

Jogurt s ovocím je tá najväčšia klasika. Len nech to nie je stále to isté ovocie, treba ho striedať. Každý deň tiež môžme vymeniť zdroj tuku. Raz to budú odfotené slnečnicové semená, inokedy tekvicové… Na ďalší deň si môžeme dať orechy. Vlašské, kešu, mandle, para, pistácie… možností máme viac než dosť.

Moje oblíbená svačinka – tvaroh smíchaný s jogurtem 🙂 Tahle směs se dá koupit  i v obchodě. Dostupné jsou ale pouze ochucené varianty, které obsahují dost cukru (na 100 g výrobku 10-15 g cukru). Dávám teda přednost domácí přípravě, která zabere fakt minutku. K tomu samozřejmě nesmí chybět ovoce, v tomhle případě sušené švestky. Ty jsou skvělým zdrojem vlákniny, ale taky mají dost cukru. Proto bychom to neměli přehánět s množstvím. A doplnit můžeme např. vločkami, ať už ovesnými, tak jáhlovými nebo pohankovými. Není třeba je šetřit jen na snídani 🙂

Svačinu v podobě pečiva a sýru známe všichni. Ale kolik z nás si dává ricottu? Kdo četl příspěvek na Instagramu, tak ví, že se jedná o syrovátkový sýr a je moc dobrý 🙂 (A kdo ne, následující článek bude Instagramové shrnutí). Můžeme ho použít jako obdobu toho, co už zmiňovala Zuzka.

Prvá varianta je trošku objemnejšia, na jedenkrát by som ju celú nezvládla 🙂 Ale je to šikovná kombinácia, pretože netreba nič pripravovať. Takto zvykne vyzerať moja svačina, keď ju chystám v obchode 🙂 Zakysanku môžeme tiež nahradiť kefírom, acidofilným mliekom, jogurtovým nápojom, cmarom (česky podmáslí)… Len pozor na sladené varianty. 100 ml má bežne okolo 10- 15 g cukru. Takáto krabička má 450 ml. Takže si to spočítajte. Len pre predstavu, v 100 g neochutenej varianty sú iba zhruba 4 g cukru (sladené nie sú, ale mlieko obsahuje prirodzene laktózu).

Cottage syr s knäckebrotmi a rajčinkami, ,,varenie“ za behu číslo dva. U mňa ešte častejšie ako prvá varianta. Naozaj nie je nič jednoduchšie ako zbaliť cottage, kúsok akéhokoľvek pečiva a zeleninu. Tú síce musíme dopredu nakrájať/ umyť, ale tie dve minútky nás nezabijú 🙂 Naozaj nás to pripraví iba o dve- tri minúty z nášho dňa, ale pritom máme plnohodnotné jedlo.

V prvním případě jde opět o klasiku v podobě bílého jogurtu s ovocem. Proč si ji ale nějak nevylepšit? Zuzka už zmiňovala kombinaci s ořechy nebo semínky, které jsou díky obsahu nenasycených mastných kyselin určitě skvělou volbou 🙂 Jako obměnu (pro zpestření) můžeme  vyzkoušet pufovanou quinou, která sice nepatří mezi významné zdroje tuku, ale doplní nám zase jiné živiny.

Pokud se rozhodneme pro domácí pomazánku, vůbec neuděláme chybu 🙂 Připravit si můžeme třeba tuňákovou, a to velmi jednoduše – smícháním tuňáka (ve vlastní šťávě) s tvarohem a dochucením bazalkou. Ale použít můžeme i např. vajíčka, pažitku, pórek nebo mrkev a místo tvarohu dát již zmíněnou ricottu. Možností je opravdu spousta 🙂

 

Nad čím bychom se tedy měli více zamyslet, je složení svačinky. Ideálně by mělo být součástí nějaké ovoce nebo zelenina, abychom za den ujedli odpovídající množství. K tomu bychom měli zařadit i nějakou potravinu významnou pro obsah bílkovin. Skvěle se na svačinku hodí kysané mléčné výrobky, ale rozhodně nejsou jedinou možností, která se nabízí 🙂 Dále záleží na nás, na našem energetickém výdeji a složení dalších jídel. Jak z našich ukázek (doufáme) vyplývá, variant a kombinací existuje spousta. Jen je třeba na to myslet 🙂

E+Z

 

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s