Výživa z Instagramu /2

A máme tu druhý mesiac a jeho zhrnutie 🙂 Za ten čas nám prišlo mnoho pozitívnych ohlasov na to, čo uverejňujeme, čo nás veľmi teší. Takže ďakujeme, vážime si to ❤ Také reakcie rozhodne nakopnú a my sa budeme snažiť ešte viac 🙂

Screenshot_2018-02-26-21-17-50-01
Brokolica za žlta, lebo krájať ju neznášam viac, ako žehlenie 🙈 Ryža, ktorá so mnou prežila sťahovanie z jedného bytu do druhého a odvtedy mi leží neotvorená v krabici pod stolom. Sójové kocky, ktoré odmalička nie sú kamoš, ale dávam im šancu (Druhú. Chce to totiž najskôr zistiť, ako ich pripravovať 🤔) Asi tak by som charakterizovala dnešný obed 😀 Ale nakoniec všetko vyšlo podľa predstáv, tak vám môžem s čistým svedomím povedať niečo k postupu 😉
RYŽA: Varí sa 30 minút. Nevariť až keď je hlad, potom sa stane, že sa omylom napcháte pufovanými chlebíkmi.
SÓJOVÉ KOCKY: Varené vo vode ochutenej sójovou omáčkou a soľou. Po uvarení (cca 20 min) nechať vychladnúť a trochu z nich vymačkať vodu. A teraz to najdôležitejšie… Orestovať! Potom nechutia ako nasiaknutá špongia. Ochutila som znovu sójovou omáčkou a grilovacím korením.
Takže tak, dobré to bolo 😏 
A ako ste na tom so sójovými kockami vy? Máte ich radi?

 

Screenshot_2018-02-26-21-25-50-01
S výživou ide ruka v ruke pohyb. V podstate akýkoľvek je pre nás prínosný, ideálne je však rôzne činnosti striedať. Zaraďovať ako aeróbne aktivity (beh, chôdza, plávanie, cyklistika… ), tak aj silové cvičenie či pohyb zameraný na rozvíjanie flexibility, rovnováhy… WHO odporúča týždenne aspoň 150 minút aktivity strednej intenzity (či päťkrát týždenne 30 minút), alebo 75 minút aktivity vysokej intenzity.
Správne sa pýtate, čo to tá stredná a vysoká intenzita je. Je to aj bližšie špecifikované (aj keď len orientačne), ale úprimne, veľmi by ma prekvapilo, keby to niekto z vás chcel vidieť 😀 A nebodaj sa tým ešte riadiť. Moje odporúčanie (podobné tomu z WHO tak jedine so všetkými zatvorenými očami 😀 ) je, že každý deň sa skrátka nejak hýbte a hlavne myslite na to, že pohyb je dôležitý. Keď totiž vieme, že je pre nás dobrý, dbáme naňho aj bez nejakých odporúčaní.
Takže niečo každý deň. Či už si chcete ísť zabehať, dať si pár minút jogy, prechádzku na čerstvom vzduchu, pol hoďku domáceho cvičenia, alebo sa ísť párkrát týždenne zničiť do posilňovne…záleží na vás, vašich záujmoch a schopnostiach.
Okrem toho nezabúdajte na tú najjednoduchšiu, ale pritom dôležitú aktivitu, chôdzu. V tomto prípade sa mi odporúčanie celkom páči –> denne by sme mali prejsť minimálne 10 000 krokov, čo odpovedá zhruba nachodeným siedmym kilometrom. Páči sa mi preto, lebo nie je problém tie kroky či kilometre sledovať. Apka do mobilu či hocijaký krokomer za pár šupov a je to. 10 000 sa môže zdať veľa, ale verte mi, keď to nebudete preháňať s MHD a eskalátormi, k tomu bežné každodenné naháňačky… nie je to až také nereálne 😉
A príspevok zase tak na tých sedem kilometrov. Kedy sa ja naučím písať stručne 😀 Ja len dúfam, že to čítate 😀 Schválne, kto dočítal, pochválte sa mi… akú pohybovú aktivitu máte najradšej ?

Tak šup šup, zaradíme dnes trochu pohybu,ok? 😉 Je jedno aký. Pamätajte, že najdôležitejší je pohyb samotný. Nezáleží ani tak na tom, či vám pomôže vybudovať svaly či zredukovať tuk. Pokiaľ bude pravidelný, bude vás tešiť a zaradíte ho medzi svoje každodenné návyky, máte ten najlepší základ.

 

Screenshot_2018-02-26-21-26-01-01
Veľa ľudí sa domnieva, že bezlaktózové mlieko a ďalšie bezlaktózové výrobky neobsahujú laktózu (mliečny cukor) preto, lebo bola odstránená. To však nie je pravda.
Finta je v tom, že bol pridaný enzým laktáza, ktorý laktózu rozštiepil.
Možno ste si všimli, že tieto výrobky sú o niečo sladšie ako klasika. Dôvod je ten, že laktóza je rozštiepená na glukózu a galaktózu, ktoré majú vyššiu sladivosť. Energetická hodnota a množstvo sacharidov však zostávajú rovnaké.
Bezlaktózové mliečne výrobky sú určené najmä ľudom trpiacim laktózovou intoleranciou, ktorí si kvôli nedostatku enzýmu laktázy nemôžu dopriať tie klasické.
Samozrejme, môže si ich dať hocikto, sú to v podstate stále tie isté mliečne výrobky. Ja napríklad zvyknem používať bezlaktózové mlieko do kaše, je s ním sladšia 🙂
Keby vás zaujímali podrobnosti k tejto téme, na blogu mám o tom článok.

Konkrétne tento článok 🙂

 

Screenshot_2018-02-26-21-26-09-01
Jedávate vlašské orechy? Mohli by ste 😉 Sú totiž veľmi dobrým zdrojom polynenasýtených mastných kyselín Tie tvoria až okolo 72 % celkového obsahu mastných kyselín. PUFA sú dobré pre naše srdce, vývoj mozgu, hladinu cholesterolu, sú prekurzormi mnohých dôležitých látok.
Vlašáky sú bohaté na horčík, fosfor, draslík, zinok,  vitamín B1 či kyselinu listovú. Vláknina tiež nie je zanedbateľná, 100 g vlašských orechov obsahuje 11 g vlákniny.
Tak akurát je denne skonzumovať hrsť orechov, čo je okolo 20- 30 gramov. Nie len vlašské, samozrejme. Treba ich striedať, pretože každý druh je niečím špecifický.
Aké orechy máte najradšej? 🙂

 

Screenshot_2018-02-26-21-26-16-01
V 90 % prípadoch tvorí môj olovrant jogurt, nejaké ovocie, trochu vločiek/ cereálií a orechy/ semienka. Keď som doma a mám možnosť jesť ako kultivovaný človek, jogurt prelejem do misky a banán poctivo nakrájam. Keď mám olovrant-to-go, vyzerá presne tak, ako na fotke.
Už sa blíži čas olovrantov-to-go. V pondelok začína semester. Čo znamená, že to bude škola a výživa každý deň, celý deň. Ale predmety budú zaujímavé, čo by som rada nejak využila aj tu 😉 Okrem podobných pojazdných olovrantov a obedov budem teda pridávať aj random informácie z rôznych oblastí výživy (športová, deti atď.). Budete z toho mať niečo aj vy a ja si to tak lepšie zapamätám 😀 Efektivita at its best.
Zvažujem aj to, že by som zdieľala viac podrobností o štúdiu ako takom. Ako to u nás prebieha, čo obnáša náš čas strávený v škole… Nie som si tým však istá, keďže vôbec netuším, či by vás tieto informácie zaujímali. Budem rada, keď mi do komentárov napíšete váš pohľad na vec 😉

Informácie o štúdiu vás zaujímali 🙂 Preto sú nasledujúce tri príspevky venované práve zhrnutiu našich predmetov v tomto semestri. Nie je vylúčené, že z toho raz vznikne samostatný článok. Keď už sme pri tom, zaujímali by vás články o našom štúdiu? Bakalárskom/ magisterskom/ oboch? Prípadne nejaké informácie o práci nutričného terapeuta?

 

Screenshot_2018-02-26-21-29-12-01
Máte radi quinou? Mne chvíľku trvalo, kým som si na ňu zvykla, ale teraz ju teda môžem 🙂 Inak je dosť bohatá na bielkoviny, horčík, draslík,zinok či vitamíny skupiny B a obsahuje aj omega-3 mastné kyseliny.
Je dobrá na sladko aj na slano. Na sladko mi chutí najviac v kombinácii s jablkom. A zaujímala by ma jedna vec 😀 Cítite rozdiel medzi bielou a červenou? Ja teda veľmi nie a neviem, či to tak proste je, alebo sú to iba moje chuťové poháriky 😀

 

Screenshot_2018-02-26-21-29-20-01
Keď ste včera videli stories, máte asi predstavu, ako u nás bude vyzerať výživa počas semestra… Čiže strava ako taká (najmä jej estetika) idú na druhú koľaj 😀 Ako som sľúbila, budeme sa snažiť vám to štúdium trochu priblížiť. Na začiatok len zhrnutie predmetov, detaily prídu postupne.
Multikultúrne a sociálne aspekty výživy…celkom zvláštny názov, ja viem V skratke sa pod ním skrýva výživa vo vzťahu k rôznym spoločnostiam a kultúram. Zatiaľ sa to javí ako celkom zaujímavý predmet.
Komunitná výživa… špecifiká výživy u rôznych skupín obyvateľstva (decká, seniori…). Táto oblasť dosť pracuje s rôznymi edukačnými projektmi a programami zameranými na tieto skupiny.
Pediatria… predmet, na ktorý som sa celkom tešila, ale vzhľadom k tomu, že ho kvôli dlhému presunu po Brne nestíhame a sme zatvorení v kobke na ústave patológie, sa tam asi príliš často ukazovať nebudem 😀
Aplikovaná farmakológia…zatiaľ to vyzerá na nočnú moru tohto semestra 😀 Vzhľadom k tomu, že z farmačky, ktorú sme mali v druhom ročníku, si nepamätám ani prd a požiadavky sú (mierne povedané) vysoké to bude celkom náročná záležitosť. A to by bolo za včerajšok všetko. Výuka do 18:00, pohodička 😀
A napíšte mi prosím, či máme s týmito zhrnutiami pokračovať celý týždeň, nech ich nepíšeme zbytočne 😉

 

IMG_20180222_120257-01
Na dnes jeden rýchloobed 🙂
– celozrnné špagety
– orestovaná cuketa a bazalkové tofu, ochutené sójovou omáčkou
– zmiešať a poliať arašidovým maslom
Dosť dobré 🙂
A ešte vám zrekapitulujem našu ďalšiu výuku, nech nezostaneme len pri pondelku.
Hygiena potravín…so zameraním na konkrétne skupiny potravín.
Chirurgia…nepýtajte sa. Nedokážem odpovedať, načo máme tento predmet, navyše natiahnutý na dva semestre 😀
Bioštatistika…ja a štatistika nie sme kamarátky, ale vyhľadávanie a spracovávanie dát je dôležité, tak to idem zvládnuť so vztýčenou hlavou 😀
Športová výživa…rozdiely medzi výživou pri aeróbnej a anaeróbnej aktivite, jednotlivé živiny pri športe a tak.
Psychológia výživy…psychológiu ako takú sme mali už v prvom ročníku na bc. Táto však bude našťastie koncipovaná úplne inak. Viac prakticky a so zameraním na našu budúcu profesiu. Pretože je až príliš časté, že problémy s výživou nemajú základ v neznalosti či neschopnosti dodržiavať nejaké zasady, ale hraje v nich rolu práve tá psychologická stránka. Moc moc sa teším 🙂
Pokračovanie zajtra 😀
Ktorý z týchto predmetov by vás najviac zaujímal?

Keď som uverejnila tento príspevok a prečítala si komentáre, došlo mi, že tú chirurgiu som trošku zle formulovala. Nemyslím si, že je to nepodstatný predmet. Najmä, keď človek pracuje v nemocnici, je viac než vhodné sa v tom orientovať. Len si myslím, že sú oblasti, ktoré sú pre nás ako NT omnoho podstatnejšie a vzhľadom k množstvu požiadaviek z tých menej potrebných predmetov sa nemôžme dostatočne venovať tomu, čo by mali byť naše priority.

 

IMG_20180224_073534-01-01
Krásne sobotné ránko prajem 🙂 S jogurtom a novou závislosťou, ktorú som si bola včera vyzdvihnúť 😀
Ako som sľúbila, ešte dokončím zoznam predmetov ⏬⏬
Od budúceho týždňa už budú príspevky aj o niečom inom, prisahám
Nutričná epidemiológia…NEJDE o epidemiológiu infekčných chorôb. V tomto prípade sa jedná o odbor, ktorý skúma závislosti medzi výživou/ ďalšími faktormi a väčšinou neinfekčnými ochoreniami, pričom jeho základom sú epidemiologické štúdie. Prostredníctvom nich je zisťovaný výživový stav populácií, príjem živín, spotreba potravín a ďalšie info, ktoré je následne využité v riešení zdravotných problémov populácií a prevencii.
Výživa detí…k tomu asi len toľko, že jeden z predmetov, na ktorý sa skrátka dosť teším 🙂 Na úvodnej hodine sme sa navyše dozvedeli, že v priebehu semestra budeme chodiť za prckami
Diabetológia…diabetes tentokrát rozpitvaný do detailov. Čo je treba, lebo diabetikov je dnes ako húb po daždi a bude ich ešte viac.
Neurológia…Treba mať povedomie o každej z lekárskych odvetví, ale bolo by príjemné, keby sa to nekonalo vo štvrtok večer 😀
Ekonomika výživy…nuž, nie je to vôbec oblasť, ktorá by ma nejak facsinovala, ale je dôležitá. Legislatíva, výživová politika, spotreba potravín, ekonomika stravovacích zariadení, bezpečnosť potravín, zostavovanie ekonomicky výhodných jedálničkov (pretože aj za málo peňazí sa dá najesť zdravo, chce to len kreativitu) a podobne.
A to by sme mali. Okrem normálnej výuky máme naplánovaných ešte asi 8 jednodňových praxí a nejaké ďalšie zaujímavé aktivity, ale to postupne.
Keby ste mali nejaké otázky a pripomienky, ozvite sa 😉

 

Screenshot_2018-02-26-21-35-03-01
V tomhle mrazivém počasí jsem dostala chuť na talíř horké polévky. Na oběd jsem si proto připravila opravdu hustou, vydatnou zeleninovou polévku.
Postup byl následující:
▪Nakrájela jsem menší cibuli, nechala zesklovatět na troše řepkového oleje a posypala kořením adžika.
▪Pak jsem přidala zeleninu (mraženou mrkev, brokolici, květák), quinou (už chvíli povařenou), zalila vodou a nechala vařit.
▪ V závěru jsem přidala nakrájené tofu a ještě dochutila (bazalka + sůl jen minimálně, protože už byla obsažena ve zmiňované směsi koření).
▪Podávala jsem s mým oblíbeným chlebem se slunečnicovými semínky 🙂
E

Toto bol vami najviac ukladaný príspevok. Eliška je šikovný kuchtík 👌

 

20180203_175534-01-01
Káva ráno, káva poobede, inak nefungujem ☕ Niekomu stačia dve, niekto však musí mať tých šálok sedem. Otázka je, koľko kofeínu sa v nich nachádza a aké jeho množstvo je pre nás ešte v poriadku ☝
Káve je pre naše zdravie prospešná ❤ Nejde však o účinky kofeínu, ale o účinky iných látok, ktoré tento nápoj obsahuje. Čo sa týka kofeínu, mali by sme ho držať v limite. Denná dávka 400 mg kofeínu je množstvo, ktoré ešte nemá negatívny vplyv na organizmus dospelého človeka. To isté platí pri jednorázovej dávke 200 mg kofeínu. Dokonca aj tehuľky si môžu dopriať svoju dávku šťastia, nemali by však prekročiť 200 mg kofeínu za deň.
Ale koľko šálok si pod tým predstaviť? 🤔 To je otázka, na ktorú neexistuje jednoznačná odpoveď. Obsah kofeínu sa totiž v jednotlivých kávach líši. V rámci rôznych odrôd, ako aj v rámci jednotlivých výrobkov. Všeobecne sa môže v šálke kávy nachádzať približne 70 až 150 mg kofeínu. Jeho obsah je pritom najnižší v instantných kávach, zatiaľ čo v espresse máme kofeínu oveľa viac (na 100 ml). Čo sa týka dvoch najznámejších a najpoužívanejších odrôd kávy, robusta má prirodzene vyšší obsah kofeínu ako arabica.
Aby sme sa teda vmestili do 400 mg kofeínu, nemali by sme vypiť viac ako 3- 4 šálky kávy denne.
Koľkých kávoholikov tu máme? Ja sa hlásim za dvoch 🙋
Z.

 

Screenshot_2018-02-28-21-48-21-01
Taky patříte mezi příznivce arašídového „másla“? A víte, v čem je dobré? Jestli ne, tady je shrnutí nej o ARAŠÍDÁCH 🥜🥜
*jedná se o semena podzemnice olejné 🌱
*správně se řadí mezi luštěniny, ale vynikají vysokým obsahem tuků typičtějším spíše pro ořechy (možná proto burské oříšky?🤔)
*z toho v 80 % jsou zastoupeny nenasycené mastné kyseliny
*a převažují ty mononenasycené (které by měly tvořit největší podíl z tuků v naší stravě 👍), tím se podobá např. olivovému oleji 😉
*z polynenasycených pak převládají omega-6 (takže omega-3 musíme dohnat z jiných zdrojů 🐟)
* kromě toho mají vysoký obsah bílkovin (okolo 25 g na 100 g), ale i vysokou energetickou hodnotu, takže pozor na množství⚠️ ALE
*nejsou vhodné pro všechny – jsou významným alergenem 🤕
*k reakcím dochází velmi rychle, nejčastěji do 15 minut od konzumace
*příznaky jsou různé (zčervenání kůže, otok, trávicí potíže, dýchací potíže, závrať)
*musí se značit na obalu potravin, protože je obvykle nutné ze stravy vyloučit 🚫 i potraviny se stopami arašídů
*alergeny jsou odolné vůči teplnému působení, dokonce může při vyšších teplotách dojít ke zvýšení❗tendence vyvolat alergickou reakci (při pražení, ale i zpracování arašíhodového másla)
Takže…
🔽
…arašídy jsou fajn (z pohledu složení, zejména pak zastoupení tuků), ale osoby s alergií by se jim raději měly vyhnout oklikou. A vzhledem k energetické hodnotě nepřehánět s množstvím, i když nemáte potíže ☺
E.
*
*
*ZDROJ: Martin Fuchs, Potravinové alergie a intolerance 2016

 

IMG_20180228_211424_790-01
Tentokrát mám pre vás pre zmenu nákupnú inšpiráciu zo Zdravej výživy. Bežne tam nenakupujem, ale dnes bola nálada, a keď už ste raz tam… 😏
Takže niečo málo k potravinám⏬
◻ špaldové otruby…Obaly zŕn špaldy. Vláknina. Možné pridať do kaše, koláčov, jogurtu a pod. V poslednej dobe mám podozrenie, že vlákniny prijímam málo, tak ju skúsim zaradiť aj v tejto forme.
◻ jáhlová (pšenová) instantná kaša…V obilninách chceme pestrosť. Dávam si pozor, aby som ich striedala, ale pšeno je u mňa kameň úrazu, nejak mi nešmakuje 🙈 Vo forme kaše mi vyhovuje viac 👌
◻ bulgur…Nie môj, Eliškin. Vraj vyvolal šťastné spomienky na ten najdokonalejší bulgur so zeleninou a lososom z Ikei 😄
◻ müsli srdiečka…Posledné, ktoré som zatiaľ neochutnala. Radosť z maličkostí a tak 😄 Müsli srdiečka majú moc pekné hodnoty a zloženie a konkrétne tieto sú dokonca vhodné aj pre tých, ktorí si nemôžu dovoliť lepok.
◻ lahôdkové droždie…Láska ❤ Nechápem, ako som sa mu mohla takú dobu vyhýbať. Keď ho mám doma, zmizne do dvoch týždňov.
Z.

Prišlo nám pár správ a komentárov k lahôdkovému droždiu. Mnohí z vás ho nepoznajú a neviete, na čo ho použiť. Lahôdkové droždie je v skratke to, čo klasické droždie, avšak s tým rozdielom, že je inaktivované. Znamená to, že kvasinky v droždí sú zničené a táto potravina nemôže byť tým pádom použitá na kysnutie cesta. Namiesto toho sa používa na dochucovanie pokrmov. Polievok, omáčok, dusenej/ restovanej zeleniny, do cestovín… Rovnako ako klasické droždie je aj to lahôdkové veľmi dobrým zdrojom vitamínov skupiny B.

 

A to by sme mali instagramový február. Ak máte nejaké pripomienky, sem s nimi 😉

Z.

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s