Doplnky výživy- premýšľaj, až potom kupuj

Doplnky výživy nie sú lacná záležitosť, najmä ak máme pocit, že správna strava nestačí a na získanie všetkých potrebných živín musíme ísť inou cestou. Otázka znie, či je naozaj potrebné užívať XY toboliek a prípravkov denne na to, aby sme boli zdraví. Čo myslíte? Schválne, odpovedzte si na to sami ešte predtým, než sa začítate. A zároveň aj na druhú, možno dokonca podstatnejšiu otázku. Čo doplnky výživy vlastne sú?

Do tejto skupiny produktov patrí veľa veľa vecí. Stačí si len predstaviť regále v nejakej lekárni či drogérii a hneď vieme, že nemáme šancu vyznať sa vo všetkom tom sortimente, ktorý je momentálne na trhu. Lekárni, drogérii, zdravej výžive, športovom obchode… No skrátka, je toho celkom dosť. A nie vždy sa jedná o dobrú investíciu.

Veci sa totiž majú tak, že doplnky výživy patria legislatívne medzi potraviny. Preto pre ne platia rovnaké pravidlá ako pre potraviny. Myslím si, že toto je jedna zo základných informácií o doplnkoch, ktorú by ste si mali zapamätať. Mnohí majú totiž tendenciu, vzhľadom k tomu, kde a v akej forme sa doplnky výživy predávajú, ich prirovnávať k liekom. Čo je však úplný nezmysel. Trvá roky, kým je liek vyvinutý, preklinicky a klinicky testovaný, schválený a je možné jeho umiestnenie na trh. Konečný produkt je niečo, čo má presne popísané a overené účinky, dávkovanie, indikácie, kontraindikácie a je používané za účelom liečiť. S doplnkami výživy to tak ani zďaleka nie je. Keď si niekto zmyslí vytvoriť vlastný doplnok, stačí, aby to oznámil. Výrobca má informačnú povinnosť voči Úradu verejného zdravotníctva (v ČR Ministerstvu zemědelství), čiže povinnosť informovať tento úrad o zložení, názve, dávkovaní a ďalších údajoch, ktoré mieni uviesť na obal výrobku. Tam povinnosť končí a výrobok môže ísť na trh. Neexistuje povinnosť dokladať výsledky akýchkoľvek testov či kontrol, pretože za bezpečnosť svojho výrobku si výrobca zodpovedá sám.

Za čo však výrobca nezodpovedá a záleží to iba na jeho vedomí a svedomí, je účinnosť daného produktu. Môže sa tak teda veľmi ľahko stať, že si zákazník kúpi zmes nejakých zázračných bylín, prečíta si o jej  zázračných schopnostiach, ale koniec koncov sa bude jednať iba o zmes bylín bez akýchkoľvek potvrdených účinkov. Čo ma dostáva k tomu, že by sme mali najskôr premýšľať a až potom investovať do vábivých toboliek. Ako som však hovorila na začiatku, je ťažké sa vo všetkých ponúkaných produktoch orientovať.

Ale poďme na to z rozumom. Prečo sa doplnky výživy nazývajú doplnkami výživy? Pretože majú našu stravu iba dopĺňať. Preto je zakázané uvádzať na obale sľuby týkajúce sa prevencie a liečby ochorení. Doplnky sú koncentrovaným zdrojom vitamínov, minerálnych látok a ďalších látok s možným nutričným či fyziologickým účinkom, ktorý môžeme využiť v prípade, že máme určitej látky nedostatok. Fakt, že doplnky výživy existujú však neznamená, že ich musíme automaticky užívať. Zdravý človek, ktorý nie je z výživovej stránky nejak obmedzený, dokáže získať všetky dôležité živiny formou stravy. Nehovorím, že je to možné bez premýšľania o svojej strave a bez určitých nie práve lákavých zmien, ale kde sa chce, tam to ide. Nie bezdôvodne je ďalej zakázané uvádzať na obaloch doplnkov tvrdenia hlásiace nemožnosť získania všetkého potrebného formou pestrej a vyváženej stravy.

Z toho, čo som doteraz písala, máte možno pocit, že by som najradšej poslala všetky doplnky do teplých krajín. Ako vždy, aj tu platí, že nie je dobré hádzať všetko do jedného vreca. Niektoré sú vyhodené peniaze, s niektorými by som to radšej neriskovala. Sú však živiny a látky, o ktorých si myslím, že nie je na škodu ich v určitých prípadoch a situáciách užívať.

Môj pohľad na doplnky nie je čierno- biely, koniec koncov ako na všetko, čo sa týka výživy. V prvom rade si myslím, ako som už písala vyššie, že áno, stravou dokážeme prijať všetky dôležité živiny. (Len pre istotu… teraz hovorím o zdravom človeku, ktorý sa zaujíma o doplnky výživy čisto z preventívneho hľadiska.) Sú však určité vitamíny či minerálne látky, ktoré sa v našej strave vyskytujú v menšej miere. Môže to byť z dôvodu nízkej konzumácie určitých potravín bohatých na takú či onakú minerálnu látku, príčinou však môže byť aj všeobecne nízky obsah tejto minerálnej látky v potravinách. Jeden či druhý prípad, výsledkom je, že danej látky neprijímame dostatok. Ak vieme, že dostatočného príjmu pravdepodobne nedosiahneme, máme možnosť si pomôcť doplnkami výživy. Ak je ich užívanie premyslené a opodstatnené, vieme si odpovedať na otázky čo a prečo chceme suplementovať, nevidím žiadny problém.

Že ako zistíme, čo a prečo chceme suplementovať? Dobrá otázka. Ako možno predpokladáte, na úvod by som vám poradila prehodnotiť stravu.  A vylúčiť tak pravdepodobnosť, že by vám mohlo niečo chýbať. Následne by to chcelo zamyslieť sa, ktoré potraviny či skupiny potravín vôbec nekonzumujete a konzumovať ani nebudete. Potom by nasledovala zásadná otázka. Aké následky by mohli plynúť z týchto obmedzení? Môžem mať niečoho nedostatok? Áno, je potrebné sa pýtať a trochu pátrať po obsahu živín v potravinách. Myslím si však, že oproti zbytočnej kúpe doplnku výživy to je výhodnejšia možnosť.

Z celej ponuky doplnkov výživy je iba zlomok takých, o ktorých si myslím, že má zmysel ich kupovať. Jedným z dôvodov je fakt, že iba minimum látok objavujúcich sa v tých načančaných krabičkách má preukázané účinky. Pri zisťovaní, ktoré to sú vám môže pomôcť napríklad stránka Examine.com , na ktorej nájdete súčasné dôkazy a závery ku konkrétnym z nich. Všeobecne by som vám poradila, aby ste sa radšej vyhýbali multivitamínovým prípravkom a mišmašom XY látok s neznámymi názvami. Multivitamíny sú MULTIvitamíny, čiže obsahujú vitamínov a ďalších živín niekoľko. Aj tie, ktoré nemá zmysel doplňovať. Zároveň sa môže stať, že vitamín, ktorý naozaj potrebujete, sa tam bude nachádzať v malom a neúčinnom množstve. Druhý prípad má háčik v tom, že pridané látky nemajú s veľkou pravdepodobnosťou preukázaný účinok. A aj keby mali, hrozí to, čo v predchádzajúcom prípade. Bude v nich také malé množstvo, že doplňovanie aj tak stratí zmysel. Preto je dobré zamerať sa na konkrétne živiny, o ktorých vieme, že ich potrebujeme a na látky, ktoré majú preukázaný účinok.

Nedávno som na Instagrame sľúbila, že do článku okrem všeobecných informácií zhrniem aj doplnky, ktoré sama užívam. Čo aj urobím, ale bola by som veľmi nerada, keby ste nasledujúci text brali ako návod, ktorý by ste mali aplikovať na seba.

Takže…

Vitamín D. Déčko užívam iba v zimných mesiacoch, kedy nám počasie nedopraje slniečka. Slnko je totiž to, čo nám inak napomáha k jeho tvorbe. V potravinách sa ho nachádza pomerne málo a značná časť populácie má deficit vitamínu D. Ideálny postup by bol dať si vitamín D vyšetriť a na základe výsledkov sa rozhodnúť, či suplementovať, alebo nie. Ja ho vyšetrený nemám, dbám však na odporúčané dávkovanie a viem, že ak ho nemám v strave extra veľa (čo určite nemám), predávkovanie mi nehrozí. Netrúfala by som si ho však užívať v priebehu letných mesiacov.  Pretože áno, aj vitamínom sa dá predávkovať 😉 Vitamín D je potrebný na správne vstrebávanie vápniku z čreva, čím prispieva k zdraviu našich kostí a k prevencii osteoporózy. Zároveň to je kamoš nášho imunitného systému a ako sa ukazuje, môže súvisieť aj s prevenciou onkologických ochorení. Čo sa týka potravín, vyskytuje sa v tučných morských rybách, vajciachpečeni a trochu aj v mlieku a mliečnych výrobkoch.

B- komplex. Béčka užívam iba občas, keď mám problémy, ktoré naznačujú nedostatok niektorého z nich. Posledne som si ich kúpila preto, lebo som sa nevedela zbaviť boľavých ústnych kútikov. Jednou z príčin tohto problému je totiž nedostatok vitamínu B2. Predávkovania sa v tomto prípade nemusíte nejak obávať, pretože béčka sú rozpustné vo vode a v prípade zvýšeného príjmu ich vymočíme. Neberte to však ako dôvod, prečo ich užívať stále 😉 Je to zbytočné. Práve vitamíny skupiny B sú v strave zastúpené celkom bohato a pokiaľ sa nejedná o nejaký konkrétny problém, nevidím dôvod, prečo ich doplňovať.

Omega- 3 mastné kyseliny. Omega trojky sú nenasýtené mastné kyseliny, ktoré sú potrebné pre správnu funkciu nervovej sústavy, mozgu či imunitného systému. Majú protizápalový účinok, čím chránia napríklad naše cievy. Nachádzajú sa v živočíšnych aj rastlinných potravinách, pričom tie v živočíšnych sú pre nás výhodnejšie. Ak ich prijmeme z rastlinného zdroja, náš organizmus ich ešte  musí premeniť na účinnú formu. Rastlinné zdroje sú napríklad vlašské orechy, ľanové a sezamové semená apod. (Samozrejme, nehovorím, že z nich nič nebudeme mať. Orechy a semená v strave chceme, chceme, chceme 😉 ). V živočíšnych zdrojoch sa už však v požadovanej forme nachádzajú. Prúser však je, že týmito zdrojmi sú najmä tučné morské rybyrybí olej. Jediný rastlinný zdroj s obsahom učinných foriem omega- 3 MK sú riasy (a preto sú tie rybičky na omega trojky bohaté 😉 ). No skrátka, vidíte ten problém? Týchto dôležitých látok máme nedostatok a ich suplementáciu vidím ako výhodu v podstate u každého.

Echinacea. Echinacea je rastlinka, ktorá podporuje funkciu imunitného systému a slúži ako prevencia. Užívam ju v zime, najmä na začiatku, v období smrkajúceho obyvateľstva a plných kapesníkov. Ako jedna z mála sa vedecky ukazuje ako účinná. Na spomenutom Examine.com sa uvádza, že Echinacea môže byť v súčasnosti najlepšou možnosťou medzi doplnkami výživy užívanými na prevenciu nádchy a ako podpora funkcie imunitného systému. A malé odporúčanie ku kúpe Echinacei… dajte si pozor, aby ste kupovali výťažok z koreňa, a nie výťažok z tela rastliny.

A to by sme mali 🙂 Nič viac neužívam, pretože si nemyslím, že je to potrebné. Samozrejme, prešla som si obdobiami dôverovania účinkom všemožných doplnkov výživy, ale tie už sú našťastie za mnou.

Záverom len znovu zopakujem, aby ste neinvestovali do zbytočností a išli najskôr formou zmien v jedálničku. Keď ani tak inak nedáte, dobre zvážte, ktoré doplnky výživy majú pre vás naozaj význam.

Keby ste mali k téme ešte akékoľvek ďalšie otázky, pýtajte sa 🙂

Zuzka

 

 

Zdroje:

Ministerstvo zemědělství. Doplňky stravy. www.eagri.cz [online]. 2016 [cit. 2018-02-18]. Dostupné z: http://eagri.cz/public/web/mze/potraviny/legislativa/doplnky-stravy/
Úrad verejného zdravotníctva SR. Výživové doplnky. Www.uvzsr.sk [online]. [cit. 2018-02-18]. Dostupné z: http://www.uvzsr.sk/index.php?option=com_content&view=article&id=2733:-vyivove-doplnky&catid=182:vyivove-doplnky&Itemid=130
Používání zdravotních a výživových tvrzení u doplňků stravy. www.zdravotni-tvrzeni.cz [online]. [cit. 2018-02-18]. Dostupné z: http://zdravotni-tvrzeni.cz/index.php/zdravotn%C3%AD-tvrzen%C3%AD-a-dopl%C5%88ky-stravy
Echinacea. www.examine.com [online]. [cit. 2018-02-18]. Dostupné z: https://examine.com/supplements/echinacea/
Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s