Výživa z Instagramu /1

Niektorí z Vás vedia, že sme sa nedávno objavili aj na Instagrame (kto nevie, kuk pod článok 😉 ). Dnes je to jedna z najpopulárnejších sociálnych sietí  a dokáže osloviť oveľa viac ľudí ako napríklad taký Facebook. Instagramom chceme pokryť praktickejšie výživové informácie, či už sa jedná o tipy z kuchyne, jedlá z každodenného života (aj tie, ktorých estetika trochu zaostáva) či pomoc s výberom potravín. Uverejňujeme však aj dlhšie príspevky, ktoré potrebujú trochu prípravy a venovaného času. A keď nám po pár dňoch zapadnú a nahradia ich nové, je to škoda.

Tak sme si povedali, že by sme ich mohli každý mesiac zreprodukovať na blogu, čím ich ešte raz obnovíme. Zároveň si ich budú môcť prečítať aj tí, ktorí nemajú účet na Instagrame, či tí, ktorí si niektorý príspevok nevšimli. Navyše doplníme informácie, ktoré Vás u konkrétnych tém zaujímali.

Vrhnime sa teda na náš prvý mesiac 😉 (tentokrát však ešte neúplný, keďže sme začali až v polovici januára)

IMG_20180203_142317
Ahoj ahoj všetci! Tak sme sa rozhodli založiť Instagram. Blog a články sú jedna vec, chcelo to však niečo, kde budeme môcť riešiť výživu z viac praktického hľadiska 🙂 A sme dve, takže zdieľať veci na každej osobnom profile nie je to pravé orechové. Sem budeme prispievať našimi každodennými kulinárskymi kúskami, tipmi na potraviny, radami, ktoré vás môžu postrčiť tým správnym vyživovým smerom… Skrátka, výživou z bežného života, ktorá by podaná formou článku nemala taký efekt.
A pre tých, ktorí nás nepoznajú, voláme sa Zuzka a Eliška a tešíme sa, že ste nás objavili 🙂 Z.

To len tak pre úplnosť. Predpokladám, že každý vie, aký blog práve číta 😀

 

20180117_180406-01.jpg

20180117_171511-02.jpg
Jak to psala Zuzka? Kulinářské  kousky? Tak tady je můj dnešní (kousek) 😀 V podstatě taková zeleninová směs s fazolema a k tomu celozrnný těstoviny 😉 Dala jsem trochu oleje, cibuli, mrkev, rajčata -> podusila -> papriky a na závěr fazole 🙂 A koření mojí klasiku – bazalku, oregáno a mletou papriku. Doma by prý ocenili víc koření, tak se toho nebojte a dejte dost 😀 E.

Klasický mišmaš, ale na tie sme my experti 😉

 

IMG_20180203_142348
Vláknina sem, vláknina tam, mali by sme jej konzumovať dostatok, aby sme boli zdraví… No dobre, a nejaké detaily?
Tak v prvom rade, VLÁKNINA sa radí medzi sacharidy. Sú to však sacharidy, ktoré nie sme schopní našou výbavou enzýmov rozštiepiť a získať z nich energiu. Prejdú tráviacim traktom bez toho, aby sme ich vstrebali. Niektoré slúžia ako zdroj energie pre (dobré) baktérie v hrubom čreve.
Do vlákniny zaraďujeme napríklad celulózu, pektíny (napr. v jablkách), inulin, beta- glukany a pod. Síce ich nevstrebeme, majú pre nás obrovský význam.
V skratke⏬
– Vláknina nám pomáha s črevnou peristaltikou a vyprázdňovaním.
– Spomaľuje vstrebávanie glukózy, čím reguluje hladinu glykémie.
– To isté platí aj pre vstrebávanie tukov a cholesterolu.
– Má sýtiacu funkciu, kvôli čomu nie sme po jej skonzumovaní tak skoro hladní.
– Už spomenuté kŕmenie črevných baktérií –> tie sa potom množia a prevládajú nad tými ,,zlými´´, a to chceme. A môžu produkovať látky, ktorými sa následne kŕmia bunky črevnej sliznice. Vidíte, všetko to spolu pekne súvisí
Ale kde nabrať tých 30 g?
Tak všeobecne sa vie, že vlákninu obsahuje zelenina. Lenže napr. takých 100 g brokolice obsahuje iba 2,5- 3 g vlákniny. 100 g červenej repy či mrkvy podobne. Denne si však väčšina z nás ozaj nedá toľko zeleniny, aby sme ňou dokázali pokryť príjem vlákniny. Preto prichádzajú na rad aj ďalšie potraviny, ktoré by sme mali okrem zeleniny zaraďovať.
Uvediem pár príkladov (všetko je obsah vlákniny NA 100 G potraviny v SUROVOM STAVE)⏬
⚪celozrnný chlieb 8,2 g
⚪celozrnné cestoviny 8,1 g
⚪pohánka 6,6 g
⚪ovsené vločky 12,7 g
Z orechov sú na tom najlepšie…
⚪ lieskové orechy 18 g
⚪ vlašske orechy 10 g
⚪ pistácie 10 g
…takže všeobecne najmä CELOZRNNÉ POTRAVINY, STRUKOVINY, ale samozrejme aj dostatočné množstvo ovocia a zeleniny, orechov… Skúsite dnes tých 30 gramov pozbierať? Z.

 

DSC00049-02.jpg
Z našich příspěvků jste zatím mohli zjistit, kdo jsme a na jaký obsah tady narazíte. Zatím ale nezaznělo, proč se tomu chceme věnovat, co je smyslem. Důvodů existuje určitě několik, ale směřují k něčemu, co je blízké nám všem, a to ZDRAVÍ.
Když si vzájemně přejeme zdraví k narozeninám, klademe na něj důraz. Přesto mám ale pocit, že svoje zdraví někdy bereme příliš samozřejmě a nestaráme se o něj tak, jak bychom měli. Neříkám, že je nejdůležitější na světě, ale bez něj to prostě stojí za prd. Naopak, když jsme zdraví, umožňuje nám to vykonávat činnosti, které nás baví a máme z nich radost. Což podle mě stojí za to, abychom o svoje zdraví pečovali.
Výživa, jako jedna ze složek životního stylu, naše zdraví nepochybně ovlivňuje. Bohužel v médiích koluje spousta mylných informací a není lehké se v tom orientovat. Proto chceme přinášet ty informace, které jsou vědecky podložené, a tím VÁM nabízet možnost (a motivovat k tomu), se o své zdraví dobře starat. A to podel nás má smysl 🙂 E.
A omlouvám se za netematickou fotku, ale jelikož tohle byla moje premiéra s lepším foťákem, nedá mi to nesdílet 🙂

Tak  MOC sa mi páči, ako to Eliška napísala. Vystihla to perfektne 🙂

 

IMG_20171119_113848-01
Hanba mi, ale túto fotku už niektorí s Vás videli. Na lyžiach nie som schopná odfotiť nič k veci, takže tak 😀 

Veľa ľudí si myslí, že my ako nutričné terapeutky zastávame bezchybnú a stopercentne ,,zdravú“ stravu.  Veď je to samé ovocie a zelenina, pozor na pridaný cukor, veľa soli, toho a tamtoho, trans mastné kyseliny zvyšujú riziko kardiovaskulárnych ochorení, sladené nápoje sa rovnajú obezite… Všetky tieto odporúčania a informácie navodzujú predstavu, že ideálna strava je iba tá, ktorá sa nimi dokonale riadi.

Čo je však cieľom správneho stravovania? Keď pominieme fakt, že niekoho ženie estetické hľadisko, vo väčšine prípadov nám ide o ZDRAVIE. A hoci sa my staráme o tú výživu, veľmi dobre vieme, že ona NIE JE jediným faktorom, ktorý zabezpečuje dobrý zdravotný stav. Je predsa treba myslieť tiež na pohyb, spánok, obmedzovanie stresu, sociálne vzťahy, celkový psychický stav…
..
A práve ten psychický stav je niečo, čo s výživou výrazne súvisí. Hoci by sme si častokrát želali, aby tomu tak nebolo, emócie a aktuálny stav hlavy nám skrátka niekedy diktujú, čo by sme si mali naložiť na tanier. A keď si to odoprieme, alebo úplne zakážeme, je zle. A aj keď nie sme práve kôpka nešťastia, nejaká tá čokoláda či zákusok prispejú k pocitu pohody a spokojnosti, to všetci vieme. A odopierať si to môže byť pre niekoho náročnejšie, než sa zdá.

Ale je to treba? Odopierať si to úplne? Našťastie nie je. Zastávam tú myšlienku, že 80 % našej stravy by malo byť zostavených na základe tých mnohokrát otravných, obmedzujúcich, ale zato odôvodnených odporúčaní, zatiaľ čo zvyšných 20 % by malo lahodiť našej dušičke. Tak sa budeme starať ako o svoje fyzické, tak aj psychické zdravie. Či už niekto chudne, alebo sa len snaží o zdravší životný štýl, nie je dôvod, aby sa úplne obmedzoval (ak sa nejedná o obmedzenie kvôli diagnóze, samozrejme).
Takže tí, ktorí veríte, že zdravé stravovanie je obmedzujúca povinnosť, idete na to pravdepodobne zle. Povoľte trochu 3>  Z.

A pre zmenu krátke (no dobre, možno trochu dlhšie 😀 ) zamyslenie odo mňa.

 

IMG_20180121_211023_399.jpg
Dnešní den byl opravdu nabitý, takže jsem na večeři nevymýšlela nic složitého a připravila jen pomazánku 🙂 Základ je tuňák ve vlastní šťávě a sýr cottage. Dál jsem přidala 2 lžíce jogurtu a asi lžíci citronové šťávy . Pak už jsem jen dochutila kořením (pepř, libeček, mletá paprika a oregáno). Solit nebylo potřeba, tuňák z konzervy obsahoval soli dost 😉 Navíc pečivo, na které jsem pomazánku namazala, je dalším zdrojem soli. No a samozřejmě nemohla chybět nakrájená zeleninka 🙂
E .

 

Logopit_1516648413667
Keď ide o pitný režim, najčastejšie sa dočítame, že by sme mali vypiť 1,5 – 2 litre tekutín denne, niekedy dokonca viac. Ono to tak však môže byť, ale aj nemusí.

Presnejšie odporúčanie je, že dospelý človek by si mal dopriať 30 až 40 ml tekutín na kilogram telesnej hmotnosti, pričom platí, že čím vyšší vek, tým nižšia hodnota. Samozrejme, aj tieto čísla sú iba orientačné, keďže aktuálna potreba tekutín každého z nás závisí na mnohých faktoroch. Stúpa napr. pri zvýšenej teplote prostredia, fyzickej aktivite či pri určitých zdravotných problémoch (horúčka, vracanie, hnačka…).

Je tiež dôležité si uvedomiť, že tekutiny neprijímame iba formou nápojov, ale aj prostredníctvom stravy. Vypočítané/ odhadnuté množstvo preto nemusíme nevyhnutne vypiť.
ČO by sme mali vypiť, čo započítavať/nezapočítavať do pitného režimu, či rozdiely v druhoch vôd vám poviem niekedy inokedy 😉

K tomu dodatku sa raz dostanem, sľubujem 😀

 

IMG_20180123_213547_416.jpg
Poslední dobou mi káva nedělá dobře (bohužel), tak si dopřávám čajíky 🙂  Můj favorit je jednoznačně rooibos. Má velmi specifickou chuť, kvůli které nepatřil mezi moje oblíbené nápoje. Ale teď  tu chuť dost oceňuju 🙂 A i když je v tomhle káva nenahraditelná, právě rooibos dokáže moje chuťové buňky uspokojit. Taky neobahuje kofein, což zrovna o zkouškovém moc výhodné není, ale třeba v těhotenství určitě přijde vhod 😉 E.

Ach jaj, fakt, že Eliške robí káva zle, je celkom tragédia. Keď ideme spolu do kaviarne, dáva si čaj, ja kávu. Verím, že musí byť utrpenie sledovať to kapúčo v mojej šálke.

 

IMG_20180124_140329-02-01

Recept na túto dobrotu nájdete v predchádzajúcom článku 😉

 

IMG_20180125_220422_005.jpg
Taky už se těšíte na léto? Já popravdě moc… 🙂 A nejvíc se těším na čerstvé ovoce a zeleninu ze zahrádky. Dneska jsem právě narazila na tuhle fotku z léta. Ovesná kaše, kterou připravuju jen z ovesných vloček, horké vody a podle chuti (a stavu zásob ) jogurtu, tvarohu nebo cottage. Dál si přidám ovoce a ořechy, v tomhle případě mandle, nebo semínka. Taková rychlá, ale při tom moc dobrá snídaně 😉 E.

 

IMG_20180203_142423
Na dnes mám pre Vás pár informácií o doplnkoch výživy, ktoré ste možno doteraz nevedeli 🙂
Poznámka pre českých kolegov- nie, nepletiem terminológiu, doplnky stravy sú iba česky 😉
Takže⏬⏬⏬
– doplnky výživy sa zaraďujú medzi POTRAVINY, preto pre nich platí potravinová legislatíva
– sú to naozaj iba DOPLNKY, čo znamená, že stravu DOPĹŇAJÚ, a to koncentrovanou formou minerálnych látok, vitamínov, či iných látok s určitým fyziologickým účinkom
– neliečia, s čím súvisí aj zákaz uvádzať na obaloch tvrdenia týkajúce sa prevencie a liečby ochorení
– rovnako je zakázané uvádzať tvrdenia, že nie je možné získať všetky živiny formou pestrej a vyváženej stravy
– nie sú liekmi a tým pádom nepodliehajú rovnakému procesu kontroly a schvaľovania ako lieky
–  pred uvedením na trh je treba len to, aby sa o danom doplnku dalo vedieť – v SR Úradu verejného zdravotníctva SR, v ČR Ministerstvu zemědělství
– sleduje sa iba ich bezpečnosť (za ňu zodpovedá výrobca), nie však účinnosť (čo znamená, že sa predávajú aj veci, ktoré stoja za veľké prd- a nie je ich málo)
– tvrdenia o účinkoch uvedené na krabičkách sľubujú hory- doly… nemusia však byť pravdivé, výrobca si na ne môže napísať hocičo, čo nie je vyslovene v rozpore s legislatívou
Neberte to prosím ako odrádzanie od ich užívania. Určite to tak nie je myslené. Sú situácie, kedy je užívanie doplnkov výživy výhodné. Ja sama niektoré beriem (o tom možno niekedy nabudúce, čo poviete? ). Len je treba si uvedomiť, že častokrát je ich užívanie zbytočné, keďže väčšinu živín v pohode prijmeme stravou, ako aj to, že niekedy je doplnok zbytočný sám o sebe, keďže nemá preukázanú účinnosť (čo bohužiaľ len tak z fleku nezistíte… zbytočne by som však nekupovala napríklad rôzne prášky a zmesky kadejakých látok, tam sú tie množstvá jednotlivých látok tak minimálne, že účinok ide do prčíc).
To by bolo odo mňa tak v skratke všetko Je to však rozsiahla téma, na ktorú by sa dal napísať aj článok. Chceli by ste?
A ako vy a doplnky výživy? Užívate nejaké? Z.

Článok bude 🙂 Rozšírime info o doplnkoch a zároveň Vám každá z nás povie na ne svoj názor. Ešte predtým však chystáme iný 🙂

 

IMG_20180203_142447
Ľudia sa ma zvyknú pýtať, čo nakupujem. Ja vždy odpoviem hrozne všeobecne (lebo to sa všetko len tak z brucha nedá vymenovať ) a potom si uvedomím, že dotyčný z toho aj tak nemá nič .
Vzhľadom k dnešnej úrovni kreativity vám teda dávam možnosť pokochať sa mojim prokrastinačným nákupom (skúška za dva dni a koniec 🙂 ). Či vás to zaujíma, netuším (ak nie,dajte vedieť, nech s tým nabudúce netrapoším 😀 ) Vlastne aj vtedy, keď vás to zaujíma Dajte vedieť. No chápeme sa #choduzradsejspat
Vyzerá to ako reklama na Lidl, nie je to reklama na Lidl 😀
Pár poznámok k nákupu⏬
– Žitné pečivo v strede je výsada ČR, bohužiaľ (aspoň tam, kde doma nakupujem, ho nemajú…).
– Sušienky vpravo dole majú podobné nutričné hodnoty ako BeBe (akurát viac tuku), ale sú o dosť lacnejšie. Študentská peňaženka ocení aj to máličko.
– Tá červená fazuľa je najlepšia červená fazuľa v konzerve ever.
–  A nabudúce, keď pôjdete do Lidlu, si musíte kúpiť ten rajčinový pretlak. Myslím to vážne.
A naozaj už idem spať
Z.

Tento príspevok bol zo všetkých, ktoré ste doteraz videli, najpopulárnejší. Prekvapilo ma to a zároveň potešilo 🙂

Padla otázka, ako je to so sušienkami na fotke v porovnaní s BeBe. Chystám sa ich všetky nakúpiť a porovnať 🙂

 

IMG_20180131_212341_838.jpg
Poslední skouška za námi 🙂 a tak si užíváme volného času a nabíráme síly na další semestr. Včera jsme zahajovaly volno v kavárně (byly dortíky 🙂 ) a dneska jsme vyrazily na véču. A konečně jsem i já ochutnala vietnamskou kuchyni 😀 Výběr jsem nechala na Zuzce, což bylo dobrě… Bylo to totiž skvělý! E.

Zvažovala som, že túto sem nedám, ale keď už som  sľúbila všetky príspevky… 😀 Každopádne, bolo to výborné a jedná sa o novú brnenskú reštauráciu Zô- jídlo.pivo.káva.

Páči sa Vám aj tento koncept článku? Máme každý mesiac uverejňovať instagramové zhrnutia? Budem rada za Vaše názory 😉

Z.

 

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s