Report: Konferencia Dialogem ke zdraví

Verili by ste tomu, že by sme s Eliškou boli ochotné vstávať o 3:30 kvôli konferencii? Jednému by z toho rozum postál, ale je to tak. Doprava z Brna do Prahy v nedeľu ráno totiž nie je žiadna sranda. Ale hovorím BOLI BY sme ochotné, pretože na tomto svete je predsa len trošku spravodlivosti. Už sme skoro investovali do Českých dráh, keď v tom zlatíčko Eliška zohnala spolujazdu priamo do IKEMu. A tak sme sa mohli vyspať a doraziť do Prahy vyzerajúc relatívne ako ľudia.

Ale poďme radšej k veci. Čo to bolo za akciu, že sme boli kvôli nej ochotné stráviť 5 hodín drahocenného nedeľného času na ceste? Nie že by to už nebolo každému jasné, ale išlo o konferenciu s názvom Dialogem ke zdraví. (V istých momentoch som si hovorila, že ani názov Dialogem k psychologovi by nebol tak úplne odveci 😀 ) Táto „výživárska‟ konferencia je koncipovaná dosť zaujímavým spôsobom. Ku (skoro) každej téme sa formou prednášky vyjadrujú dvaja odborníci, ktorý sa následne stretnú v spoločnej diskusii. Jeden z nich predstavuje stranu, ktorá svoje tvrdenia zakladá najmä na vlastnom presvedčení a aktuálnych trendoch, nie na overených faktoch. Protivníkom je človek, ktorý sa danej problematike venuje na vedeckejšej úrovni. Každopádne, publikum si oboch vypočuje a následne má možnosť utvoriť si vlastný názor.

Doplnky stravy

Prvej prednášky sa zhostili MUDr. Ondrej Nývlt zo Světa zdraví a MUDr. Petr Hlavatý, Ph.D. z Centra pre diagnostiku a liečbu obezity v Endokrinologickom ústave v Prahe.

Pán Nývlt, ktorý zastával stranu užívania doplnkov stravy, začal prednášku s upozornením, že doplnky nie sú náhradou pestrej stravy, mali by byť užívané v prípade deficitu či zvýšenej potreby a sú iba pomocníkmi pri redukcii hmotnosti. Medzitým však na nás zamával štósom papierov, ktoré údajne dokladali účinnosť doplnkov stravy a vyhlásil, že keby sme si ich chceli prečítať, máme si o ne zažiadať e- mailom. Okrem toho niekoľkokrát zopakoval, že výživoví poradcovia, „najväčší odborníci na výživu‟, robia veci u nich vo Svete zdravia tak a tak a tých pár úvodných pravdivých tvrdení postupne strácalo zmysel. Tiež nám prezentoval výsledky sledovania klientov Světa zdraví, ktoré hovorili, že klienti užívajúci doplnky stravy chudli zhruba o 40 % rýchlejšie, ako ostatní. Bolo však dosť náročné vidieť súvislosti v odprezentovaných grafoch a tabuľkách, výsledky neboli vôbec tak jednoznačné a sledovanie ako také zanedbalo veľmi veľa faktorov.

Pán doktor Hlavatý začal prednášku legislatívou súvisiacou s doplnkami stravy. Upozornil, že doplnok stravy nie je liek, čo znamená, že nepodlieha rovnakému testovaniu a kontrole. Doplnky stravy sa totiž radia medzi potraviny a nikdy nevieme, či množstvo látok uvedené na obale odpovedá skutočnosti. Väčšiu časť prednášky venoval popisu jednotlivých látok (napr. guarová guma, chrom, yohimbin, kapsaicin…), ktoré sú častokrát užívané pri redukcii hmotnosti. Účinok nebol potvrdený v podstate u žiadnej z látok a sú potrebné ďalšie výskumy.

Diskusia na túto tému bola celkom žhavá. Pána doktora Hlavatého zaujímalo, ako výživový poradca vo Svete zdravia indikuje, ktorý doplnok stravy použiť, keďže mnohé z nich obsahujú XY látok s rôznymi (a častokrát nepopísanými) účinkami, indikáciami a kontraindikáciami. Odpoveď bola veľmi obšírna, všeobecná a nakoniec sa dospelo k záveru, že nie je postup, ktorý by aplikovali pred odporúčaním doplnku stravy. Pán Nývlt sa bránil tým, že lekári nie sú vzdelaní v oblasti výživy (čo je bohužiaľ v drvivej väčšine prípadov pravda) a preto by sa mali obracať na výživových poradcov. Na čo pán doktor Hlavatý reagoval, že záleží na špecializácii lekára a upozornil, že konkrétne on výživu pacientov rieši, akurát nie prostredníctvom výživových poradcov, ale nutričných terapeutov. Na záver ešte treba spomenúť jednu z hlavných myšlienok pána doktora Hlavatého, ktorou je fakt, že lekár je za svoje rozhodnutie zodpovedný a v prípade nesprávnej indikácie a následných zdravotných problémov môže byť stíhaný. Zato výživový poradca, človek bez zdravotníckeho vzdelania, zodpovednosť nenesie a akýkoľvek možný zdravotný problém je vinou človeka, ktorý si od neho nechal poradiť.

Priemyselne spracované potraviny

Na druhú prednášku som sa tešila snáď najviac. Svoj názor na priemyslovo spracované potraviny nám poskytli Prof. Ing. Jana Dostálová, CSc., profesorka Vysokej školy chemicko-technologickej v Prahe a PharmDr. Margit Slimáková, mediálne známa propagátorka svojich predstáv o správnej výžive.

Od pani profesorky sa diváci dozvedeli mnoho podstatných faktov. Ako technológ síce stála na strane, ktorá priemyselne spracované potraviny obhajovala, nie však v prehnanej miere. Nezastáva názor, že všetky technologické postupy môžeme hádzať do jedného vreca, je však mnoho takých, ktoré majú svoje opodstatnenie. Napríklad uviedla, že potravinársky priemysel produkuje potraviny, ktoré sú mikrobiologicky bezpečné. Ako príklad spomenula pasterizáciu mlieka alebo používanie dusitanu sodného. Hoci je dusitan sodný dosť kritizovaný, chráni pred nebezpečenstvom otravy botulotoxínom produkovaným Clostridium botulinum, čo je v podstate najhorší jed, ktorý sa môže vyskytnúť v potravinách. Pani profesorka tiež porovnávala spracovanie údením v priemyselných a domácich podmienkach. Aj v tomto prípade vedie priemysel, keďže vďaka údeniu studeným dymom sa tvorí menej karcinogénnych látok. Tiež porovnala výhody a nevýhody surovej stravy, kedy proti surovej strave argumentovala tým, že tepelnou úpravou sa pre človeka zvyšuje dostupnosť živín. Tepelná úprava je totiž tiež určitá forma spracovania potraviny.

Pani Slimáková má na problematiku podstatne odlišný názor. Z jej pohľadu je základ, aby boli potraviny, ktoré konzumujeme, skutočné. Že čo to znamená? Netuším. A mám taký pocit, že ani ona sama v tom nemá jasno. Termín skutočná potravina totiž neexistuje a ona tak, ako si jeho definíciu vymyslela, ju aj mení podľa toho, aká odpoveď jej aktuálne vyhovuje. Tvrdí, že skutočná potravina je potravina lokálna, sezónna a bio. Tiež tvrdí, že akonáhle si niečo vyrobíme doma, je to tiež skutočné. Vtedy sa na lokálnosť a sezónnosť už asi prihliadať nemusí. K tomu je ešte nutné dodať, že pani Slimáková je horlivou zástankyňou kokosového tuku. Neviem však o tom, že by sa niekde v našej oblasti nachádzali plantáže kokosových paliem. Kokosový tuk je na tom navyše zo všetkých rastlinných tukov najhoršie čo sa týka obsahu mastných kyselín.

Margit propaguje potravinové pyramídy hneď niekoľkých alternatívnych smerov a argumentuje tým, že predsa ľudia sa tak stravujú, tak to musí byť v poriadku. Najdôležitejšie koniec koncov je, aby strava obsahovala skutočné potraviny. V podstate úplne ignoruje možné riziká deficitu živín, ktoré môžu nastať v prípade dodržiavania určitých alternatívnych výživových smerov. Nehovoriac o tom, že jej snaha o kritiku oficiálnej potravinovej pyramídy ČR bola trošku smiešna. Namiesto potravinovej pyramídy Ministerstva zdravotníctva ČR totiž uviedla nejakú, ktorá sa v ČR vôbec nepoužíva. A hoci som sa dosť snažila, nebola som ju schopná následne dohľadať a doteraz netuším, kde ju nabrala. Na záver ma ešte prekvapil slide s uvedenými brazílskymi výživovými odporúčaniami. Detaily si bohužiaľ nepamätám, len viem, že som si hovorila, ako je to pre našu oblasť veľmi relevantné… Oni totiž existujú dôvody, prečo má každá krajina vlastné odporúčania. Ale pani Slimákovej asi sadli do kontextu.

Mám za sebou zhrnutie dvoch prednášok, navyše bez zbytočných detailov, ktoré mi stále vŕtajú v hlave, a aj tak už má článok 1100 slov 😀 . Čo teda znamená, že na teraz končím, nech sa neučítate k smrti, a bude pokračovanie. V ňom sa budem venovať črevnému mikrobiómu, pôstom a ketogénnym diétam.

Určite však ocením pripomienky, prípadne otázky 🙂

Zuzka

 

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s