Stravovanie podľa krvných skupín ?

Počuli ste už o stravovaní podľa krvných skupín? Niečo vám to hovorí, však? Je to totiž jedna z mnohých pretriasaných zázračných diét založená na “faktoch”, ktorá sa tvári veľmi logicky a vedecky. Problém je však ten, že sa tak naozaj iba tvária.

Podstata diéty je presne taká, ako sa píše v názve. Strava je postavená na základe toho, akú má človek krvnú skupinu. Pre každú skupinu je spísaný zoznam s potravinami prospešnými, neutrálnymi a zakázanými, na základe ktorého si človek vytvára svoj jedálniček.

Diéta podľa krvných skupín, s ktorou prvýkrát prišiel D´Adamo v roku 1996, sa zakladá na názore, že ľudia si zachovávajú genetickú informáciu so zakódovanou preferenciou určitého typu stravy. Preferencie sa vyvíjali postupne v závislosti na období a spolu s ním spojeným spôsobom stravovania a dostupnosťou potravín. Povedzme napríklad, že v období, kedy tvorilo mäso najčastejšie konzumovanú potravinu, sa vyvinula krvná skupina, ktorá ho “obľubuje”. Takto načrtnuté to možno znie celkom pravdepodobne, ale celý koncept má niekoľko zádrheľov.

Hlavnú rolu v tejto paráde hrajú tzv. lektíny. Sú to zložky potravy nachádzajúce sa v rôznom množstve takmer v každej potravine, vo významných množstvách napríklad v strukovinách. Lektíny sa kvôli svojej chemickej povahe dokážu viazať na povrch buniek a navzájom ich spájať. Bunky, na ktoré sa táto diéta zameriava sú, ako naznačuje názov, červené krvinky. Lektíny reagujú s antigénmi sídliacimi na povrchu našich červených krviniek a majú tendenciu ich zhlukovať. (Antigény nám určujú krvnú skupinu. Antigén A –> krvná skupina A, antigén A aj B –> krvná skupina AB, žiadny antigén –> krvná skupina 0…)

Podľa teórie každý lektín v potrave reaguje s odlišným antigénom určujúcim krvnú skupinu. Preto sa vraj môžu všetky potraviny rozdeliť na základe toho, ktoré lektíny obsahujú a jasne stanoviť vhodnosť či nevhodnosť pre určité krvné skupiny. Ak teda napríklad lektín nachádzajúci sa v určitej obilnine obľubuje antigén, ktorý určuje krvnú skupinu A, ľudia s áčkom by sa mali danej obilnine vyhýbať. Aby predišli zhlukovaniu červených krviniek a následkom toho rôznym zdravotným ťažkostiam. Stravovanie podľa týchto pravidiel by malo zabezpečiť krásny dlhý život s nižším rizikom výskytu ochorení.

Ako som už na začiatku spomenula, je niekoľko háčikov, ktoré celú “vedecky podloženú diétu” spochybňujú.

V prvom rade spomeniem vývoj krvných skupín. Krvná skupina A sa vraj vyvinula pred 20 000 rokmi, B pred 10 000 rokmi, O pred 50 000 rokmi a AB iba pred 1 000 rokmi. Čísla už na prvý pohľad pôsobia podozrivo, keďže človek behá po tejto Zemi o pár piatkov dlhšie, ako je 50 000 rokov. Tieto údaje o vývine krvných skupín neodpovedajú vedeckým informáciám, že krvné skupiny sa vyvinuli pred niekoľkými miliónmi rokov.

Čo je ďalej nejasné je samotný výber potravín. Tie sú rozdelené na niekoľko skupín (ovocie, pečivo, orechy, koreniny…), pričom v prípade každej krvnej skupiny sa potraviny ďalej delia na prospešné, neutrálne a zakázané. Na ukážku uvediem niektoré príklady vhodných a nevhodných potravín pre jednotlivé krvné skupiny, podľa náhodnej stránky, ktorá mi ako prvá vyskočila na googli :

Krvná skupina A: Vraj rodení vegetariáni. Údajne sú pre nich prospešné všetky obilniny okrem pšenice, strukoviny a ovocie. Zakázané majú napríklad hovädzie či králičie mäso. Ani mliečne výrobky sa neodporúčajú. Ani kešu. Ani pomaranče (ale citróny sú už OK). Aha, a ešte je zakázané konzumovať škrob. Ale ryža je vysoko odporúčaná (škrob teda asi nie je najväčšou zložkou ryže).

Krvná skupina B: Táto skupina ľudí má vraj najlepšie trávenie a môže jesť všetko. No dobre, ale prečo je ten odstavec s odporúčaniami dlhší ako u Á-čka? Ako tak pozerám, aj napriek tomu tvrdeniu by sa mali vyhýbať maku, arašidom, šošovici, kuraciemu, nízkotučnému mlieku (plnotučné problémy nespôsobuje) a tak ďalej do nekonečna.

Krvná skupina AB: Spájajú sa odporúčania pre skupinu A aj B a k tomu ešte niečo špecifické. Napríklad vyhýbanie sa alkoholu a kofeínu kvôli nedostatočnej kyslosti žalúdka. Aha, ok.

Krvná skupina 0: Ďalšia skupina so silným tráviacim traktom, ktorá má však zakázaný dokonca aj melón.

Tu sa môžete pozrieť, ako vyzerá detailné delenie pre každú krvnú skupinu.

Čo som si všimla ako prvé je, že potraviny sú na skupiny delené nejak zvláštne. Napríklad obilniny a pečivo tvoria dve odlišné skupiny. Pečivo je však tvorené z obilnín, či nie? Odporúča/ neodporúča sa piate cez deviate. Na mňa príliš ťažká logika.

Pri vyhľadávaní zdrojov som narazila na review (práca, ktorá prehľadáva štúdie na danú tému, porovnáva výsledky, dáva všetky rôzne závery nejakým spôsobom dohromady…),ktorého úlohou bolo zistiť, či existujú dôkazy, že toto celé má vedecký základ. A čo som sa dočítala? Že vlastne neexistujú. Na to, aby sa dopracovali k nejakému výsledku, si museli stanoviť kritériá, podľa ktorých určili, či dané štúdie skúmali to, čo bolo treba. Postupným vylučovaním zostala nakoniec iba jedna jediná štúdia, ktorá sa ako- tak zaoberala touto problematikou. Hovorím ako- tak, lebo ani tá sa nevenovala konkrétne tejto téme. Skúmala vplyv nízkotučnej diéty na LDL- cholesterol u rôznych krvných skupín. A dokonca z pohľadu iných antigénov, nie A a B (podľa ktorých by sme sa ,,mali´´ stravovať). Takže koniec koncov, neexistuje nič, čo by túto hypotézu podporilo.

Áno, lektíny sú skutočná zložka potravy. Je pravda, že zhlukujú červené krvinky. Nie je to však miera, ktorá by vplývala na naše zdravie. A navyše, nefunguje základný mechanizmus, na ktorom je diéta postavená. Nie všetky lektíny si “vyberajú” červené krvinky na základe antigénov určujúcich krvnú skupinu. Lektínov je XY typov a každý uprednostňuje iné zložky bunkových membrán. Ďalšia vec je, že jedna potravina nemusí obsahovať iba jeden typ lektínu.

V stručnosti si ešte povieme o nežiadúcich účinkoch lektínov, ktoré v skutočnosti majú. Jedná sa o ich vplyve na tráviaci trakt. Nie však z dôvodu zhlukovania červených krviniek, ale z dôvodu, že lektíny sú ťažko stráviteľné molekuly, ktoré sa nerozložené môžu viazať na bunky čreva. Ich nadmerná konzumácia následne spôsobuje ťažkosti s trávením. Vysoké koncentrácie lektínov sa nachádzajú v spomínaných strukovinách, ďalej v obilninách, semenách, orechoch atď. Takže čo teraz? Vyradiť všetko kvôli obsahu lektínov? Samozrejme, že nie. Kuchynská úprava totiž slúži na zníženie ich obsahu. Hovorím napríklad o namáčaní strukovín či ich dlhom varení. Hoci nie sú odstránené úplne, nezostane také množstvo, ktoré by nám mohlo robiť problémy.  Koniec koncov je normálnou stravou ťažké dosiahnuť toxické dávky lektínov.

Na záver nám ešte zostáva jedna otázka. PREČO sa podľa tejto diéty ľudia už XY rokov stravujú, ospevujú ju a tvrdia, že funguje? Je to jednoduché. Dôvodom je skrátka zmena životného štýlu. Zoznamy odporúčaných/ neodporúčaných potravín sú naozaj rozsiahle. Keď sa ľudia podľa nich riadia,  môžu znížiť svoj kalorický príjem a tým pádom schudnúť. Tiež do svojej stravy zaradia mnoho nových potravín so zdravotnými benefitmi a všeobecne dbajú na svoj životný štýl. A keďže neboli zvyknutí na stravu takého charakteru, cítia sa lepšie, zníži sa im cholesterol… Horšie však je, čo sa môže stať neskôr, po dlhodobom vynechávaní určitých skupín potravín bez toho, aby vedeli, čím ich správne nahradiť. Následkom diéty, ako každej inej, ktorá obmedzuje množstvo potravín, môže dochádzať k deficitom živín.

Záver je v podstate rovnaký, ako pri každej inej diéte. Dúfam, že sa mi podarilo trošku objasniť, ako je to s tou podľa krvných skupín 🙂

Z.

https://www-ncbi-nlm-nih-gov.ezproxy.muni.cz/pubmed/23697707

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK22545/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12381158

https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/10694/DPTX_0_0_11160_0_53956_0_17762.pdf?sequence=1

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s