Jedálniček v praxi I.

Nikdy by som nebola povedala, že niekoho by mohlo zaujímať, čo všetko v priebehu dňa zjem. Ale už toľkokrát sa mi stalo, že sa ma niekto spýtal, ako presne vyzerá môj jedálniček, až mi to hlava neberie. Keď sa spýtam, na čo to dotyčný potrebuje vedieť, odpoveď je „len tak pre inšpiráciu“, alebo niečo v podobnom duchu.

Tak som sa rozhodla využiť tento záujem. Odteraz si z času na čas budete môcť prečítať články, kde sa dozviete, čo zvyknem bežne jedávať. Ale aby to nebolo len také nijaké nemastné neslané, vždy prihodím aj čosi po tej vzdelávacej stránke, nejaké stručné výživové info 😉

Dobre teda, pre istotu sa dopredu najedzte, pohodlne sa usaďte a začíname.

(Pretože v nasledujúcom texte budú TAK dych vyrážajúce dobroty, až to nie je možné…alebo ani nie? 😀 )

RAŇAJKY

IMG_20170803_074819Čo iné ako ovsená kaša? Úprimne, dokázala by som ju jesť 5krát denne, nemôžem si pomôcť, proste mi to chutí 😀 A nie je to žiadna veda. Iba zalejem vločky horúcou vodou, nechám ich nabobtnať a následne povarím v mlieku. Ak robím kašu iba z vody, pridám do nej trochu medu či polovicu rozmačkaného banánu.

 

 

K tomu si dám vždy nejaké ovocie, orechy či semienka a väčšinou aj jogurt, či už do kaše, alebo bokom. Aby som trošku navýšila ranný príjem bielkovín a potešila črevá kamoškami dobrými baktériami.

Možno si hovoríte, že veď na fotke žiadne orechy ani semienka nie sú. Ale sú! Tá zvláštna hnedá hmota v jogurte sú mleté ľanové semienka. A čo je na nich také spešl? Okrem toho že sú bohaté na vlákninu a podporujú funkciu čriev (čítaj pravidelné návštevy toalety a spokojné ploché bruško), sú bohaté na omega-3 mastné kyseliny. Omega trojky potrebujeme na to, aby nám správne fungovali mozgové závity, alebo aj na to, aby sme podporili zdravie našich ciev. Výhercom v obsahu omega- 3 sú jednoznačne tučné morské ryby a rybí tuk. Rastlinné zdroje však máme v ponuke tiež, z čoho sú na tom okrem ľanových semienok dobre aj slnečnicové či sezamové semienka, sójový olej či vlašské orechy.

DESIATA

Nebola… Ale veď sa má jesť päťkrát denne a desiata je nevyhnutnosť! Áno, všeobecné odporúčania sú na tom založené. Ja sa s tým však tak celkom nestotožňujem. Každému vyhovuje niečo iné. Niekomu šesť jedál denne, niekomu tri jedlá denne. Myslím si, že tri je to minimum, pod ktoré by sme už ísť nemali. Je však potreba pamätať na jednu vec, a to, že ak sa chceme stravovať trikrát denne, musíme si dať pozor, aby sme získali dostatočné množstvo energie a živín. Ak to niekto v troch jedlách nedokáže, čo je viac než časté, frekventovanejšia strava je úplne na mieste. Tiež sa stáva, že niekomu nevyhovujú veľké porcie, pretože mu spôsobujú ťažkosti s trávením. Ďalší dôvod pridať na frekvencii. Naopak sa však nájdu ľudia, ktorým nerobí dobre kŕmenie sa každé 2,5-3 hodiny.

Ja osobne som milovník desiat a malých svačiniek. Okrem toho, že si užívam svoje typické desiatové jedlá, trávi mi to ako na bežiacom páse a podľa hladu by som si mohla nastavovať hodinky. Ale brigáda mi momentálne moje desiatové orgie nedovoľuje, preto sa musím dočasne uspokojiť iba s výdatnými raňajkami.

OBED

IMG_20170804_173011 (2)

Som si istá, že toto je to najfotogenickejšie jedlo, ktoré ste v živote videli. No vážne, nezbiehajú sa vám sliny? Pohánka ochutená všemocnou soľou zmiešaná s konzervou lahodného tuniaka vo vlastnej šťave, ozdobená poctivo nakrájanými kockami surovej cukety a posypaná božským lahôdkovým droždím a preliata aromatickým olivovým olejom…

No dobre, uznávam, že vás možno práve prešla chuť a stratila som polovicu čitateľov. Ale toto je realita, drahí moji. Časom som sa dopracovala do štádia, kedy mi chutí všetko so všetkým a pokiaľ pokrm obsahuje kvalitné potraviny a všetky živiny, som viac než spokojná 😀

Táto pochúťka obsahuje pohánku, ktorá mi krásne rozširuje spektrum konzumovaných obilnín či napríklad jednu z dvoch až troch porcií rýb, ktoré by som si mala týždenne dopriať.

OLOVRANT

IMG_20170803_112016 (2)

Nech sa deje čokoľvek, pečivo je jedna z mojich životných lások. Obsahuje síce lepok, ale keďže nie som celiak ani nemám alergiu na lepok či iné zdravotné problémy s ním súvisiace, nemusím ho riešiť. Na fotke vidíte ražnú žemľu, na nej rastlinnú pomazánku a mozzarellu. K tomu samozrejme zelenina, aby som za deň splnila odporúčané množstvo denne skonzumovanej zeleniny a ovocia, čo predstavuje 5 porcií, z čoho ideálne 3 porcie zeleniny a 2 porcie ovocia.

Na nasledujúcej fotke vidíte veľmi výživný olovrant číslo 2. Keďže som stála nonstop osem hodín na nohách, nemala som desiatu a večer som si ešte aj zacvičila, táto sladká bomba mi neublíži. Vlastne by mi neublížila ani v prípade, že by som niečo z vyššie spomenutého nerobila. Jedenkrát denne je úplne OK, pokiaľ si dávame pozor na ten zvyšok 😉

VEČERA

večera

Tá večera bola ale dobrota! Celozrnné cestoviny v sójovej smotane zmiešané s červenými fazuľami a lyžičkou plnotučnej horčice. K tomu bazalkové tofu pečené cca 15 minút na 200 stupňoch a dusená zelenina.

Za toto jedlo ma určite pochváli každý vegán. Keď už sme pri vegánoch, viete, že tofu môže byť dosť dobrým zdrojom vápniku, s ktorým môžu mať práve oni problém? Píšem, že môže byť dobrým zdrojom, pretože to platí jedine v prípade, že tofu je vyrobené zrážaním vápenatými soľami. Vtedy má 100 g tofu zhruba 200 mg vápniku, pričom odporúčaná dávka pre dospelého človeka je 1000 mg. Zo skúsenosti viem, že ak tofu tento obsah dosahuje, na obale to nájdete napísané.

DRUHÁ VEČERA

Na dobrú noc som si dala ešte jogurt s orechmi, kakaom a polovicou banánu. Na fotku som si však spomenula, až keď som vylizovala kelímok. Pardoon.

A približne takto vyzerá moja bežná strava. Čo poviete na tento koncept článkov? Páči/ nepáči? Mám niečo pridať/ odobrať? Ocením pripomienky 🙂

Tak sa zatiaľ majte!

Zuzka

 

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s