Čo si myslím o vegetariánstve a vegánstve?

S odhodlaním znovu rozbehnúť blog prišla úloha vymyslieť tému na článok, ktorá by zaujala, ale zároveň nevyčerpala moje mozgové závity. Veď viete, ako to je, na všetko treba ísť predsa zľahka. V hlave mi vŕtalo, že názor na vegetariánstvo by nemusel byť vôbec zlý nápad, keďže sa nám to tu celkom rozmáha a všetci chcú byť zrazu vegetariáni, v extrémnejšom prípade vegáni. Zhodou náhod (alebo to bola nejaká nadpozemská sila nútiaca ma kopnúť do vrtule a konečne ten článok napísať? hmm…) mi na druhý deň prišla správa od kamarátky s otázkou „Zuzi? Môžem mať otázku? Čo si myslíš o vegánstve? Jeho vplyve na zdravie človeka?“.

„To je ale náhoda! O tom som chcela písať článok. Počkaj, kým ho publikujem.“ Samozrejme, kecám. Odpovedala som ako človek. A následne som sa pustila do článku 🙂 Poďte si teda prečítať, čo si o tejto problematike myslím.

Čo je vegetariánstvo, čo je vegánstvo? Oba tieto spôsoby stravovania patria medzi tzv. alternatívne výživové smery. Čiže spôsob stravovania, ktorý sa svojim zložením, prípadne kombináciou potravín odlišuje od bežne konzumovanej stravy. Najskôr je potreba uvedomiť si, že vegánstvo je jedna z foriem vegetariánstva. Všeobecne platí, že vegetarián sa vyhýba potravinám živočíšneho pôvodu. AKÉ sú to však záleží na forme vegetariánstva. Mäsu sa vyhýbajú všetci. Lakto- ovo vegetarián si bez problémov dopraje vajcia aj mliečne výrobky. Lakto vegetarián si mliečny výrobok dá, vajcia však radšej nechá v kurníku. Naopak, ovo vegetarián si praženicu vychutná, ale regál s mliečnymi výrobkami obchádza. A vegán? Vegán nekonzumuje ŽIADNE potraviny živočíšneho pôvodu.

Ak by sa ma niekto spýtal, či by som odporúčila nejaký alternatívny výživový smer, odpovedala by som, že nie. Väčšina z nich je totiž založená na dosť neopodstatnených argumentoch. Čo sa však týka vegetariánstva, nie je tomu úplne tak. Je všeobecne známe, že strava založená z väčšej miery na potravinách rastlinného pôvodu je pre naše zdravie prospešná. Je však veľký rozdiel medzi obmedzovaním nejakej zložky potravy, v tomto prípade potravín živočíšneho pôvodu, a jej úplným vylúčením. Stravu obsahujúcu 70 % rastlinných a 30 % živočíšnych potravín nie je možné hádzať do jedného vreca so stravou zo 100 % založenou iba na potravinách rastlinného pôvodu. Živočíšne potraviny, hoci sú dosť démonizované, majú svoju úlohu v strave človeka a ich bezduché vylúčenie môže spôsobiť nemalé problémy. Hovorím bezduché, pretože áno, dajú sa vylúčiť, správne nahradiť a aha, máme tu dlhodobo zdravého vegána. Ale AKO to urobiť? ČÍM to mäso, vajcia či mlieko nahradiť? To je vždy ten primárny problém. Zdravý vegán (ale aj akýkoľvek iný vegetarián!) MUSÍ mať prehľad a vedomosti o zložení stravy. Prípadne byť pod odborným dohľadom.

Asi stále čakáte, že zo seba vysypem, či by som Vám to teda odporúčila, alebo nie. Tak dobre. Hovorím teda, že nie, neodporúčila. Prečo?

Prvý dôvod je ten, že nie je nutné vyraďovať žiadnu zložku stravy. Povedala by som Vám, aby ste to s mäsom nepreháňali, neládovali sa s ním od rána do večera, aby ste ho rozumne striedali napríklad so strukovinami. Ďalej by som Vám povedala, že mliečne výrobky sú pre Vás dôležitým zdrojom vápnika. Znalý vegán mi bude oponovať, že predsa z takej kapusty či brokolice sa nám vápnik vstrebe dokonca lepšie. A ja mu dám za pravdu. Ale prosím Vás, KTORÝ bežný človek každodenne konzumuje brokolicu, karfiol,kel, kaleráb…? Pokiaľ sa chce niekto stravovať vegánsky, je k tomu potrebné vykonať mnoho takýchto zmien v jedálničku.

Nie, sama od seba by som vegetariánstvo (vrátane vegánstva) nikomu nenavrhla. Ak však niekto príde za mnou s tým, že sa tak rozhodol a chce odo mňa pomoc so skladbou stravy, pomôžem. ALE myslíte si, že Vám teraz môžem takto všeobecne povedať, že kľudne do toho choďte a bude Vám stačiť tých pár konkrétnych informácií, ktoré poskytnem v nasledujúcom článku? (spoileer) Niee, to by mi moje svedomie nedovolilo. A prečo? Pretože teraz, sediac za počítačom a smoliac tento text, vôbec netuším, kto si ho prečíta. Bude to nejaká tehotná mamička, na ktorej strave záleží nielen jej zdravie, ale aj zdravie toho drobca, ktorého nosí v pupku? Alebo mamička, ktorá by rada vedela, akú stravu dávať svojmu škôlkarovi, ktorý potrebuje mať povolenú každú jednu zložku potravy, pretože okrem toho, že rastie a vyvíja sa, nechce jesť vajcia, syry ani strukoviny a mäso je jeho jediným plnohodnotným zdrojom bielkovín? A čo ak si to náhodou prečíta chlapec so silnou laktózovou intoleranciou a ja,nevediac to, mu odporúčim vylúčiť ešte aj mäso? Tu je na mieste stará dobrá otrepaná fráza „Je to INDIVIDUÁLNE“.

Vegetariánstvo, tak, ako ďalšie výživové stravy založené na vyraďovaní určitých skupín potravín, má svoje riziká. Ako ste už určite pochopili, vegánstvo, ako tá „najextrémnejšia“ forma, ich má najviac. Pokiaľ ste zdravý dospelý človek a dáte sa napríklad na lakto- ovo vegetariánstvo (kedy sú mliečne výrobky aj vajcia kámoš), nemal by byť problém. Pokiaľ by ste to však chceli naservírovať svojim deťom, už by z toho problém byť mohol. A vymenovávaním možných rizikových skupín obyvateľstva by som mohla pokračovať, ale verím, že pointu už máme. A vegánstvo? Pokiaľ to nerobíte z etických dôvodov (čo je iná story a do čoho Vám ja kafrať nemôžem), tak si to veľmi dobre rozmyslite. A, prosím, na deti to neaplikujte. Ako som už povedala, vegánsky sa dá, ale musíte vedieť, dobre vedieť, čo robíte. A viete to?

Ako každá iná výživárska téma, aj táto je ošemetná a veľmi dobre si uvedomujem, že v každom odstavci píšem niečo iné 😀 Ale pevne dúfam, že ste si z toho akú- takú myšlienku odniesli 😉

Tak zatiaľ

Z.

P.S. Vlastne ešte ten nasledujúci článok, ktorý som spomínala! V ňom Vám poviem už niečo konkrétnejšie, čo sa vegetariánstva týka. Výber potravín, rizikové vitamíny a minerálne látky… Ale rozhodne to NEvnímajte ako návod, iba čisto ako informačný článok. Možno s mierne odraďovacím podtónom…uvidíme 😀

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s