Ketogénna diéta

Jeden člen rodinky ma poprosil, aby som sa pozrela na tento článok. A po prečítaní mi prišiel ako dobrý námet na článok vlastný. Ani náhodou to však nie je myslené ako hejt. Len sa mi skrátka nepáči, že články tohto typu sú vždy príliš stručné, neúplné, popreplietané niekedy väčšími a niekedy menšími nezmyslami a hlavne, čo mi ozaj prekáža, sú neskutočne extrémne. Vždy vždy vždy. Buď je daná problematika spásou tohto sveta, alebo nás naopak všetkých privedie do hrobu.

Zas a znova poviem, že ja som ani náhodou nezožrala všetku múdrosť sveta a tiež sa v mojich článkoch môže objaviť niečo neúplné, už dnes vyvrátené a pod.Tento článok teda berte ako doplnenie/ upravenie toho, na ktorý som odkázala vyššie.

Princípom ketogénnej diéty je navodenie stavu ketózy následkom stravy s prísnym obmedzením sacharidov a vysokým príjmom tukov. Tento stav nastáva tiež v prípade hladovania a vyčerpania zásob sacharidov. Keď organizmus nemôže získavať energiu z glukózy, tak ako je bežne zvyknutý, musí si ju zaobstarať inak. Jednou z možností je tvorba glukózy procesom nazývaným glukoneogenéza, kedy sa tvorí glukóza premenou iných substrátov, napríklad aminokyselín. Toto sa deje pri podvýžive, kedy si organizmus ,,konzumuje´´ vlastné svaly, aby udržal nažive napr. mozog, pre ktorý je glukóza primárnym zdrojom energie.

Pri ketogénnej diéte sa tomuto procesu predchádza konzumáciou vysokého množstva tuku. Nadbytočným príjmom a metabolizmom tukov vznikajú produkty, z ktorých sa následne tvoria ketolátky (nie ketóny, ako je písané v článku). V tomto prípade glukóza, napr. pre už spomenutý mozog, nemusí byť vytváraná premenou aminokyselín (a ďalších substrátov), pretože ketolátky sú preňho alternatívnym zdrojom energie. Organizmus sa teda tomuto stavu prispôsobí a dokáže prežiť aj bez príjmu glukózy stravou.

Poďme sa pozrieť na tri body, ktoré boli spomenuté v článku.

Pomáha pri chudnutí: Áno, ketogénna diéta sa používa pri redukcii hmotnosti. A áno, funguje. Stravou prijímame minimálne množstvo sacharidov, telo má obmedzený prívod glukózy, kvôli potrebe energie dochádza k štiepeniu tukov v tukovom tkanive, a zatiaľ čo mozog začína postupne fičať na ketolátkach, iné orgány, napr. srdcový sval, využívajú ako zdroj energie mastné kyseliny, čiže produkty štiepenia tukov. Znie to veľmi fajn, ALE tak, ako pri každej diéte, aj tu si musíme položiť otázku: ,,Vydržím ju držať dlhodobo?´´ Vydržíte? Strava založená na mäse, vajciach, orechoch, zelenine s nízkym množstvom sacharidov… S vylúčením obilovín (pšenica, ryža…), teda aj pečiva, ďalej zemiakov, ovocia, v prípade veľmi prísnej diéty dokonca aj mlieka a niektorých mliečnych výrobkov.

Redukcia šlape ako má, kým nezačne dotyčný prechádzať na bežnú stravu. S tým ide väčšinou ruka v ruke aj náhle navýšenie príjmu sacharidov a následné priberanie na hmotnosti a všetkým už tak dobre známy jo- jo efekt.

Možno si niekto povie, že čo ak bude on práve jeden z tých vyvolených, schopných dodržiavať túto diétu dlhodobo? Bohužiaľ, medzi jej riziká nepatrí iba opätovný nárast hmotnosti. Zoznam obmedzovaných potravín je rozsiahly, preto hrozia rôzne deficity. Či už nedostatok vitamínov a minerálnych látok, napríklad vitamínu C, alebo vlákniny, čo má za následok (ne)pekné problémy s vyprázdňovaním.

Každý na takúto zmenu reaguje inak a nie je nič zvláštne, keď je človek unavený, malátny, či náladový v dôsledku nízkeho príjmu sacharidov. Tiež môže hroziť riziko vzniku hypoglykémie (znížená koncentrácia glukózy v krvi), čo je zvlášť nebezpečné u diabetikov.

Je účinná v boji proti rakovine: Nie, nie je. Síce sa to skúša, ale pozitívne výsledky nie sú. Diéta s obmedzením sacharidov by mala údajne ,,vyhladovať´´ nádor, keďže jeho hlavným zdrojom energie  je glukóza. Metabolizmus človeka s onkologickým ochorením sa  však líši od metabolizmu zdravého človeka (čo súvisí napr. s nadmernou produkciou niektorých hormónov) a nereaguje rovnako. V tomto prípade to prakticky znamená, že tvorba ketolátok nie je tak vysoká a keď organizmus nezískava glukózu zo stravy, vytvorí si ju sám z iných zdrojov. Väcšinou z už spomínaných aminokyselín, čo spôsobuje úbytok svalovej hmoty, ako aj nedostatok bielkovín pre správnu funkciu imunitného systému. Nádor sa nám preto nepodarí zničiť, ale on veľmi jednoducho zničí nás zhoršením stavu podvýživy.

Strava onkologického pacienta by mala byť pestrá a bohatá na VŠETKY živiny, s najväčším zameraním na bielkoviny. Plnohodnotná strava, dobrý nutričný stav, dostatok energetických zásob, správne fungujúci imunitný systém atď. uľahčia ,,boj´´ s nádorom, ako aj zvládanie liečby.

Chráni váš mozog: V tomto prípade neviem, ako to autor myslel, preto to nechám tak. Pokiaľ ide o Alzheimerovu a Parkinsonovu chorobu, pozitívny vplyv ketogénnej diéty je možný, ale zatiaľ iba teoreticky. Výskum ešte nie je tak ďaleko, aby to dokázal úplne potvrdiť a diéta sa v týchto prípadoch terapeuticky nepoužíva.

Dočítali sme sa všeličo, ale v článku nebolo spomenuté to ,,najseriózejšie´´ a dávno overené využitie ketogénnej diéty. Používa sa ako terapia epilepsie v prípade, keď pacient nereaguje na farmakoterapiu. Väčšinou sa používa u detí. Je to však posledná voľba liečby, keďže diéta je obmedzujúca a nesie so sebou mnohé riziká, ktoré sa v tomto prípade ešte zvyšujú, keďže sa jedná o detský organizmus.

U epilepsie hovoríme skutočne o liečbe, preto musí byť predpísaná, pacient absolvuje vyšetrenia, zvažujú sa všetky kontraindikácie a následne je stanovené presné množstvo živín, ktoré musí denne skonzumovať. Hodnoty sú často dosť radikálne, napríklad 120 g tuku, 20 g bielkovín a 10 g sacharidov pre trojročné dieťa. Ak má diéta akútne nežiaduce účinky, upúšťa sa od nej. Ale aj v prípade úspechu nie je odporúčané dodržiavať ju viac ako 2- 3 roky vzhľadom na veľa možných neskorších problémov. Či sa diéta ukončí alebo predĺži zároveň so zmenou pomeru živín na menej extrémny záleží na frekvencii záchvatov počas ,,odľahčovania´´ diéty.

Ketogénna diéta má využitie aj pri niekoľkých ďalších ochoreniach, ktoré väčšinou súvisia s poruchami metabolizmu a transportu sacharidov.

Taak a to by sme mali. Súhlasím so záverom v odkazovanom článku –> dajte si pozor, aby ste neboli hladní a obmedzte konzumáciu alkoholu :-D

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s