Kokosová mánia

Aha, článok! Už bolo na čase, ja viem, ja viem… 😀

Téma kokosový tuk, kokosová voda, kokosové mlieko atď. je tu na osobné prianie jedného zvedavého človiečika, tak dúfam, že nesklame 😉

Už je to dávno, kedy sa začal ošiaľ okolo kokosového tuku. A myslím si, že ešte stále úplne nepominul. Práve naopak, k samotnému kokosovému tuku sa pridali ešte ďalšie produkty. A tak nejak sú všetky považované za spásonosné potraviny. Oprávnene alebo nie? 🙂 Pozrime sa teda na ne.

Kokosový tuk

Keď som si zadala do vyhľadávača tento pojem, vyskočili na mňa všelijaké stránky, od e- shopov s kýblami plnými kokosového tuku za horibilné ceny, cez raw recepty až po portály vyzdvihujúce túto potravinu do nebies. Dočítala som sa, že kokosový tuk je ,,zázračný´´, pretože prispieva k redukcii hmotnosti na bruchu, je to prírodný prostriedok proti cukrovke, dokonca sa vraj v tele neusadzuje, pretože sa rozkladá na glukózu (eh, what?). Naopak, o pár odkazov nižšie som narazila na ,,článok´´ (10 viet za článok nepovažujem), z ktorého vyplývalo, že v momente po konzumácii lyžičky tohto tuku umriem v dôsledku vzniku trombu. Vtipné, ale smutné zároveň. Najmä keď pomyslím na to, že takéto zdroje ľudia bežne čítajú.

Prečo je kokosový tuk považovaný za superpotravinu? Najmä preto, lebo obsahuje mastné kyseliny so stredne dlhým reťazcom. No a čo…? Tuky a oleje sa skladajú z glycerolu a mastných kyselín (MK). Mastné kyseliny sa delia na nasýtené a nenasýtené (a tie ešte na mononenasýtené a polynenasýtené). Podľa ďalšieho delenia rozlišujeme mastné kyseliny s krátkym, stredne dlhým (MCFA) a dlhým reťazcom (LCFA). Zatiaľ čo MCFA sú vždy nasýtené, LCFA môžu aj nemusia byť. Aby sme sa dostali k podstate… MCFA nie sú metabolizované rovnakým spôsobom ako LCFA. Kvôli krátkemu uhlíkatému raťazcu (6-12 uhlíkov) sú vstrebávané z tráviaceho traktu priamo do krvi a odtiaľ smerujú do pečene, kde sú spracované. Vyhýbajú sa tak komplikovanejšej ceste, ktorú podstupujú LCFA (tie majú viac ako 12 uhlíkov). Veľmi zjednodušene povedané, v priebehu nej mastné kyseliny dosť blúdia a okrem iného častejšie skončia v tukových bunkách. MCFA sú pripisované všelijaké pozitíva, štúdie napríklad naznačujú, že zrýchľujú energetický metabolizmus a prispievajú k redukcii hmotnosti.

Keď však hovoríme o MCFA a kokosovom tuku, je tam jeden háčik. Áno, kokosový tuk tvoria zo 65 % mastné kyseliny so stredne dlhým reťazcom. (5) 49 % z toho však tvorí kyselina laurová, ktorá síce ešte patrí medzi MCFA, ale napriek tomu nie je isté, či má aj rovnaké účinky. (Prevláda názor, že nemá.) (6, 7, 8) Koniec- koncov je teda obsah ,,poriadnych´´ MCFA v kokosovom tuku iba okolo 15 %.

Vplyv mastných kyselín so stredne dlhým reťazcom sa teda nedá vzťahovať na kokosový tuk. Kvôli vysokému obsahu nasýtených mastných kyselín je stále zaraďovaný do tej ,,horšej´´ skupiny tukov, ktoré majú vplyv na zvyšovanie LDL cholesterolu, vyššie riziko kardiovaskulárnych ochorení a podobne. (9, 10, 11)

Kokosový cukor

Skúšali ste už? My ho doma občas používame a je dobrý. Čo sa týka vzhľadu aj chute, veľmi pripomína trstinový cukor 🙂 .

Kokosový cukor sa získava z nektáru kokosových kvetov. Vďaka tomu, že nepodlieha rafinácii ako klasický biely repný cukor, zachováva si určité množstvo minerálnych látok, napríklad draslík a železo. (12, 13) Má nižší glykemický index ako klasický biely repný cukor. (14 Ale glykemický index každej potraviny je ovplyvnený zložením ostatných súčasne konzumovaných potravín, takže nie je až tak smerodajný.

V konečnom dôsledku má kokosový cukor rovnaké množstvo sacharidov a rovnakú energetickú hodnotu ako biely cukor. Ako tvrdí Americká diabetologická asociácia (15), musíme sa k nemu stavať rovnako, ako k bežnému cukru.

Kokosová voda

…je tekutina vo vnútri kokosového orechu. Získava sa z mladých zelených orechov. Kokosová voda obsahuje okrem iného elekrolyty (draslík, horčík…), preto sa často používa na rehydratáciu. Napríklad po športovom výkone alebo keď nás trápia hnačky. Vtedy strácame vodu a elektrolyty, ktoré potrebujeme doplniť.

Čo som sama zaznamenala, v poslednej dobe je kokosová voda vyzdvihovaná najmä športovcami. Vraj dodá energiu, osvieži… ale osvieži nás aj obyčajná voda a musíme myslieť na to, že tá kokosová obsahuje 9 gramov sacharidov na 240 ml. Toľko, koľko obsahuje 100 gramov pomaranča. Preto tá dodaná energia. (16, 17) Tiež by sme nemali zabúdať, že obsah látok v kokosovej vode závisí na veku orechu. Čím starší, tým je ich menej. (18) A zistíme to, keď si vodu v plastovej fľaši kupujeme u nás v obchode? Asi skôr nie. Tá vo fľaši je navyše pasterizovaná, čím sa tiež o trošku zníži obsah látok. Môže sa teda veľmi ľahko stať, že budeme piť iba trošku chuťovo odlišnú vodu. Iná reč je určite o mladých kokosových orechoch (najlepšie hneď zo stromu,ale u nás… 🙂 ).

Podľa USDA (United States Department of Agriculture) má 240 ml kokosovej vody 46 kcal, 8,9 g sacharidov (z toho 6,26 g cukrov), 1,73 g bielkovín a 0,48 g tuku. Ak sa niekto rozhodne zaradovať ju pravidelne do svojho pitného režimu, treba dbať na to, že má určitú energetickú hodnotu.

Keď si to tak po sebe čítam, zniem sama sebe veľmi pesimisticky. U mňa sa veci majú tak, že kokosovú vodu si už asi nekúpim. Ale najmä preto, že mi skrátka až tak nechutila. Nestojí mi za to a navyše ani neviem, akým obsahom látok sa pýši. ,,Pravá´´ kokosová voda má však určite niečo do seba a má pozitívne účinky. Len si nemyslím, že je pre nás nevyhnutnosťou, ale je to skôr jeden z novodobých trendov. Pred a po cvičení si dám radšej obyčajnú vodu a kvalitné jedlo, a tak doplním všetko, čo potrebujem. A na zdravotné problémy tu mám okrem iného napríklad vysoko mineralizované minerálne vody (napr. Fatra).

Kokosové mlieko

Kokosové mlieko nie je kokosová voda, aj keď bývajú tieto pojmy často zamieňané. Mlieko vzniká extrakciou kokosovej dužiny vo vode. Na internete nájdeme celú kopu receptov na domácu výrobu. Použijeme strúhaný kokos, kokosovú lupienky, či dužinu z čerstvého kokosu, rozmixujeme s vodou, precedíme cez sitko a tramtadá, máme kokosové mlieko. Podstata je rovnaká aj vo veľkovýrobe. (19) Tam však ešte prechádza pasterizáciou, balením, chladením, sterilizáciou…

Zloženie a nutričná hodnota kokosového mlieka závisia na množstve vody. Čím viac je mlieko nariedené, tým má na určité množstvo menšiu energetickú hodnotu, obsah tuku, atď.

Tu sa nám do hry dostáva kokosová smotana, ktorá sa vyrába tak, ako mlieko, ale s použitím menšieho množstva vody. Preto je hustejšia a koncentrovanejšia, čo sa týka zloženia. Môžme ju kúpiť v samostatnom balení, ale objavíme ju aj v plechovke kokosového mlieka. Ak plechovkou dopredu poriadne nepotrasieme, na vrchu nám bude plávať vrstvička smotany, ktorá sa od mlieka prirodzene oddelila.

Ako som už hovorila, zloženie závisí na obsahu vody, takže produkty sa môžu líšiť. Ako príklad som si zobrala kokosové mlieko v plechovke od Alnatura (Kokos Milch (20)), ktoré obsahuje 60 % kokosového extraktu. Energetická hodnota na 100 ml je 215 kcal/ 901 kJ; 1,7 g bielkovín; 3,4 g sacharidov a 22g tuku. Po odstránení smotanovej vrstvy budú hodnoty nižšie. … Porovnajme si to napríklad s Alpro kokosovým nápojom (21). Ten obsahuje iba 5,3 % kokosového extraktu. K tomu okrem iného ešte nejaké stabilizátory, aby malo stále rovnakú podobu. Na 100 ml má 20 kcal. Tu by sme si mali uvedomiť, že v podstate kupujeme vodu obohatenú o vitamíny a minerálne látky.

Kokosová múka

Môj favorit zo všetkých spomínaných produktov. Tieto lievance boli neskutočné 🙂 .

Je vedľajším produktom pri výrobe kokosového oleja. Z dužiny orecha sa vylisuje olej a hmota, ktorá zostane,je následne vysušená a pomletá. (22)

Pýši sa vysokým obsahom vlákniny, podľa USDA obsahuje až 37 g vlákniny na 100 g. Kokosová múka je tiež jedna z možností, ako si môže celiak spestriť bezlepkovú diétu.

Tak, na dnes je to odo mňa všetko. Ak máte akékoľvek, pripomienky, píšte dole 🙂 .

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s